Mindaugas Pridotkas - Būti (toks parodos "Pamėnkalnio galerijoje" pavadinimas) |
O teigtų jis tai matydamas ore –
virš galvos, žiūrovo akių lygyje, galop besivoliojančias žmonių galvas.
Nesiimsiu spręsti iš ko jos yra padarytos. Molis, betonas, antropomorfinė
materija ar koks sinteponas šiuo atveju neturi jokios prasmės. Kaip ir
medžiagiškumas iš esmės. Nes Mindaugas Pridotkas mums į veidus, į mūsų
žvilgsnius ir akiračius sviedžia pačias svarbiausias žmogaus kūno dalis. Nes
žmogus gali būti net ir su moline puodyne ar kopūsto galva ant pečių, bet be jų
jis tiesiog nebūtų žmogumi. O tik raiteliu be galvos. Tą jau žinojo prancūzų
jakobinai, su dideliu entuziazmu nuiminėję žmogaus substancialumo esmę nuo monarchų
ir monarchistų galvų. Tą žinojo senovės keltai, net lietuvių galvų medžiotojai
(jau atsibodęs Lietuvos metraštyje (iš XVI amžiaus) aprašytas epizodas, kaip
Klecko kautynėse lietuvių bajorai pjovė ir į maišus krovė Krymo totorių galvas
(manytina, kad pastarųjų likimo ir kraujo broliai – tie kurie likdavo su
galvomis, elgdavosi analogiškai, tik reverso principu – kirsdinėdami LDK
piliečių galvas).
Tad patikslinsiu ir paklausiu –
Mindaugas Pridotkas „Pamėnkalnio galerijoje“ (Vilnius) surengė parodą
pavadinimu BŪTI. Ten eksponavo galvų pavidalo objektus, šiek tiek tapybos
(kuri, regis, totaliai įklijuota į ekspozicinį kontekstą ir veikia kaip
savotiška teatrinė užuolaida). Ir ko norėta pasiekti?
Paveikti?
Sužadinti?
Šokiruoti?
Nustebinti?
Ne
Ne Ne
Ne Ne Ne
Mindaugo Pridotko galvos yra
skirtos kibinimui. Tai iliustruoja ilgieji iš jų burnų iškišti liežuviai.
Mindaugo Pridotko galvos yra skirtos
auklėjimui. Tai liudija kai kurių iš jų dvilypumas (tartum siamiškas). Viena dalis
(veidas) žvelgia pirmyn, kita(s) – atgal.
Bet šiaip Pridotkas konservuoja
galvas. Kaip danų ar jutų protėviai Tolunde ar Teštiga „Mobi Dike“. Kodėl jis
taip daro? Todėl, kad konservavimas (vekavimas, marinavimas ir kitos
analogiškos veiklos) yra kultūriškai progresyvus aktas. Versus natūrai dūrai.
Nes nepuvimas yra atvirkščiai proporcingas buvimui...
Geras rakursas - paveikūs artefaktai |
Iš kultūrinių komentarų ir patirčių. Vis tik M. Pridotko galvos man turi bendro su ne vienu archetipiniu "daiktu" -
Štai - Tollundo žmogus [https://en.wikipedia.org/wiki/Tollund_Man] |
Arba dviveidis romėnų Janus [https://en.wikipedia.org/wiki/Janus] |
Galop savo veidų ekvilibristika ir grotesku Mindaugas Pridotkas yra šiek tiek artimas Juanui Munozui. Jie turi panašumo, bet kartu visiškai skirtingi [https://www.youtube.com/watch?v=t8xrjA6-0zI]. |
Bet čia nusilyrinau. Iš tiesų Mindaugo Pridotko galvos "Pamėnkalnio galerijoje" su būtimi koreliuoja pačiu savo buvimo, būties, egzistavimo ir egzistencijos faktu, o su nepuvimu - tuo tik šiai galerijai būdinga kavos ir salotų smarve. Čia jau ne tik, kad nenusilyrinau, bet pasijutau esantis kuo tikriausiame materialiame pasaulyje. Esmė slypi tame, kad "Pamėnkalnio galerija" - ne taip seniai buvusi viena smagiausių galerijų Vilniuje, labai smarkiai susigadino reputaciją įsileisdama į savo erdvę tą prakeiktą kavinę (kur, beje, kava yra skani, o aptarnavimas labai mielas). Jau ne vieną kartą blogai veikia tas klegesys (dar ne pats baisiausias dalykas), kavos kvapas, valgomų salotų "šutas". Na, nesąmonė (ir nesuprantu, ko siekia LDS tokiu savo erdvių komercializavimu - tapti Kaziuko filialu?) yra tas sėdėjimas ant dviejų kėdžių. Galbūt ši insitucija dėl to ir tapo kuo tikriausia kauniečių-menininkų (yra toks klinikinis atvejis LT - apie jį reikės išsamiau kada nors parašyti) pasirodymo sostinėje arena? Nes jiems "bile" pasirodyti Vilniuje? Teisybės dėlei, Mindaugo Pridotko parodai ta kavinė, tas pragariškas šurmulys ir dvokas tinka, nes suteikia tam papildomų, konceptualiai antrinančių spalvų...
Vertinant:
- atskiri artefaktai (konkrečiai - tos kabančios galvos) - 10+
- bendra ekspozicija -8
Šitos rankos irgi paveikios - bet vis tik ranka neatstoja galvos... Ir šalia galvų jos nesužaidė (bent man). |
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą