Tarptautinis žodelis pan
lietuvakalbėje aplinkoje galėtų būti suvokiamas dvejopai. Senojoje graikų
kalboje pan reiškia „visa“, ir vartojant jį kaip priešdėlį, turimas koks nors
globalus, visa-apimantis reiškinys; pavyzdžiui – pandemija („visaliaudinis“), tai
yra keliose šalyse ar net žemynuose siautėjanti liga, panestetinis – visur
akcentuojantis tik grožį bei estetiką, ir panašiai. Kita vertus, lietuviškai
kalbantis ir su mūsų kaimynais bei istoriniais giminaičiais sugyvenantis
bendrapilietis nesunkiai suprastų, kad žodis pan reiškia „poną“. Prisiminkime,
kad ir lenkiškai rašiusio mūsų tautiečio (ups!) Adomo Mickevičiaus poemą „Pan
Tadeusz“.
Tad ir terminas pan-dizainas turi
keletą reikšmių.
Visų pirma, kalbame apie visa
apimantį dizainą ar jo supratimą. Kita vertus [antra], lenkiškas žodelytis pan
žymi „Poną Dizainą“.
Tiesiog dizainas šiais laikais
valdo meną.
Va tai tau...
Trumpai paaiškinsime, ką turime
omenyje. Beveik visos meno formos ir rūšys mūsų dienomis tapo atributais prie
buities – interjero detalėmis, taip sakant. Paveikslas transformavosi į priedą
prie sienų apmušalų, skulptūra virto kambario atributu. Net šiuolaikinio meno
formos – konceptualūs ar postkonceptualūs (šie tai ypač) artefaktai pasivertė
dizaino objektais. Žvelgiant labai plačiai, tame turbūt nėra ir negali būti
nieko keisto, kadangi dizaino, kaip ir kitų dailės rūšių šaknys slypi piešinyje
(itališkai disegno, nors šioje
vietoje reikia pastebėti, kad dizainas itališkai žymimas progettazione terminu). Bet tai yra tik kilmės bei genealogijos
dalykai. Iš tiesų menas yra menas, o dizainas – (būkime nepopuliarūs), tik
gerbūvio atributas.
Kas visgi meną daro dizainišku?
Ogi dekoratyvumas!!!
Keletas analogijų ir panašumų:
O kaip tas dekoratyvumas paima
viršų meniškumo (esame konservatyvūs, tad pastebėsime, kad meniškumą kažkiek
lemia jausmai, aistros, emocijos ir kitokie jusliniai dalykai – tai, ko dizaine
iš tiesų nebūna) atžvilgiu? Labai paprastai – racionalizuojant beigi
stilizuojant.
Kas yra racionalizavimas? Racionalizavimas
(gal net greičiau pseudo-racionalizavimas) yra tariamai loginiu mąstymu pagrįstas
komponavimas ir panašiai. Visgi tame esama apgaulės, kadangi komponavimo pojūtis
(panašiai kaip muzikinė ar spalvinė klausa) individui yra suteikiama su jo gimimu.
Vėliau tai galima lavinti, plėtoti, tačiau reikia turėti ir tam tikrų
duomenų...
Stilizavimas yra tiesiog gražus
dalykų sukomponavimas. Sudėliojimas taip, kad nerėžtų akies ir nešiurpintų
sąmonės.
Štai, pavyzdžio dėlei atkreipkime
dėmesį į Igno Krunglevičiaus „Privatų sintaksės virusą“ ir Žilvino Landzbergo „Be
karūnos“. Pirmuoju atveju dizaino yra daugiau, antruoju – mažiau. Bet, kaip jau
buvo pasakyta, pandizainas valdo viską.
Taigi - vienas [1)] sterilizuoja bei dekonstruoja, kitas [2)] - kontekstualizuoja ir perkonstruoja:
Ignas Krunglevičius |
Žilvinas Landzbergas |
Dizainiški yra pavadinimai. Bandant
suvokti ir analizuoti tiek „Privataus sintaksės viruso“, tiek „Be karūnos“
semantiką, susiduriama su neperlaužiama siena. Pažodžiui: 1) privatus reiškia „asmeninis“,
„neoficialus“; 2) sintaksė – tai „sandara“ arba „gramatikos dalis, nagrinėjanti
sakinius ar žodžių junginius“; 3) virusas – „nuodas“, taip pat „infekcinis
patogenas“. Taigi – krapštyk galvą, kaitink smegenis, meldžiamasis, bandydamas
susidėlioti teisingą prasmę ir reikšmę. O juk čia tik viso labo semantinis
dizainas – žodžių junginiai dėl žodžių junginių – grožio, skambesio, vienu žodžiu
– Pan Dizaino!
Su „Be
karūnos“ yra lyg ir paprasčiau, kadangi perskaitomumas čia yra akivaizdesnis,
keliantis sąsajas su kieno nors nukarūnavimu, pažeminimu, atvertimi (iš ciklo „karalius
yra nuogas“). Bet pažvelkime į ekspozicinį „Be karūnos“ kūną, idant suvoktume,
jog tai tėra viso labo etiketė prie tam tikrų artefaktų samplaikos, kuriai
galima dėti ir kitokią kortelę, kad ir „Ir viskas bus gerai“, „minimal ambient
post punk new folk neo gothic polimorfistinis išsireiškimas dvidešimt penktųjų
metų ambiogenezės principų raidos metamorfozėse“... Žodžiu, irgi toks Pan
Dizainas [belieka tik pridurti, kad dizainiški gali būti ir dailėtyriniai tekstai - užrašai dėl grožio ir apie nieką...].
Bet dar giliau pažvelkime į
fizinius pavidalus. Krunglevičiaus atveju veikia high-tech – visokios
technologijos, susijusios stereo percepcija. Lempos, kolonėlės, laidai,
rozetės, prailgintuvai ir panašiai. Viską svarbu sukomponuoti, gražiai
apipavidalinti aplinką ir tiek. Tai technologinis Pan Dizaino aspektas. Na, o
Landzbergas eina kitu keliu – tartum Mašioto Krapštukas (toks personažas iš
vaikiškos apysakaitės, jaunasis gamtos bičiulis, viską rinkęs iš gamtos –
lizdelius, kiaušinėlius, sėklytes etc.). Jis renka ready-made‘us ir juos
komponuoja – apipavidalina erdvėje. Gražiai, kad jį kur rupūžkė, tai daro,
sukuria tą atmosferą, aplinką ir blogosferą – žodžiu, elgiasi kaip tikras Pan
Dizaino atstovas... Nes juk viskas mūsų laikais yra Pan Dizainas...
Vienas [1)] technologizuoja, kitas [2)] kolekcionuoja:
Ignas Krunglevičius |
Žilvinas Landzbergas |
Pagalvojau, kad tam, kad būtų
dizainas tamptų menu, tarp visų tų racionaliai ir stilizuotai pateiktų elementų
turi atsirasti toks mentalinis zyzimas. Garsas z-z-z-z-z-z-z-z-z-z-z-z-z-z-z-z-z-z-z-z-z-z.
Tai labai subjektyvu ir asmeniška (personalu ir biografiška), bet jeigu tai
atsiranda, tuomet dizainas tampa menu. Krunglevičiaus atveju (tegul jis ir
technologiškesnis), toji z-z-z-z-z-z-z-z grandinėlė yra trumpesnė, Landzbergo –
ilgesnė. Bet juk dizainas mėgsta visokiausius efektukus....
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą