Taigi... – ar fotografija yra menas?
Klausimas išties vertas devynioliktojo šimtmečio! Ir nepaisant kokios nors Londono fotografų draugijos postulatų ar Andreas‘o Gursky‘io komercinės sėkmės, drąsiai ir tvirtai galima tarti: ŽINOMA, KAD NE.
Fotografija nėra menas. Gal tik
būkime konkretesni – žmonės vaikščiojantys su kameromis ant savo krūtinių arba
pažastyse, yra tokie pat menininkai, kaip muzikantais būtų anksčiau su
portatyviniais VEF‘ais radijo imtuvais vaikščiojantys „blatnuoliai“ ar dabartiniai
ausinukų užsikimšėjai. Taip, žinoma, jie gyvena muzikoje ir su muzika, tačiau
patys jos nekuria. Taip ir kamerų nešiotojai – jie tik fiksuoja vaizdus, tačiau
jų netveria. Viskas labai paprasta!
Pasakius, kad kiekvienas yra
menininkas arba fotomenininkas (tik esą menininkai ar fotomenininkai tai
težino), reikia pripažinti, jog yra nubrėžiamos bet kokios ribos, net minimalūs
reikalavimai – viskas, net sėdėjimas tupykloje, tuomet tampa demiurgine veikla
– kūryba.
Iš tiesų taip ir yra.
Atversiu kortas. Čia, be abejo,
buvo tik pigi provokacija.
Ką aš norėjau tuo pasakyti? Ogi
labai elementarius dalykus. Dar kadaise su vienu savo bičiuliu visus menininkus
suskirstėme į dvi kategorijas: 1) tuos, kurie myli meną ir 2) tuos, kurie myli
save tame mene. Pirmieji – tai tie tikrieji. Antrieji – pižonai bei šarlatanai.
Kaip savo trumpo sąlyčio su pankų subkultūra metu sužinojau juos taip pat besiskirstančius
į „tikruosius“ ir „pistpankius“ (tai yra – viso labo pozuojančius, mėgstančius
išorinį formatą, bet ne esmę).
Tiesą sakant ir parašiau tai tik
dėl to, jog fotografijos kaip meno, ir fotografo kaip menininko problematika
susiformavo maniškėje galvoje stebint vieno rudeninio Nidos seminaro dalyvius.
Vaikščiojo jie su savo „kodakais“ ar „fudžiais“ labai reikšmingi ir svarbūs.
Analogišką situaciją ilgoką laiko tarpą stebėjau vienoje mokslo įstaigoje –
keletas kolegų garsiai ir demonstratyviai deklaravo, jog jie yra ne kas kitas,
o „Mokslininkai“. Nesvarbu, kad visa mokslinė veikla apsiribojo statistinių
lentelių sudarymais ir inventorizavimais. Kažkodėl man tokie prisipažinimai
verčia netikėti jais (analogiškai suklustu, išgirdęs vieną ar kitą tariant: „Būsiu
atviras / nuoširdus“ – juk iš karto aišku, kad meluos ir nebus nei atviras, nei
nuoširdus!). Tokie prisipažinimai ir primygtiniai teigimai tiesiog atveria nepilnavertiškumo kompleksus.
Iš principo tie žmonės yra visai nekalti
ir pateisinami. Statistikomis bei klasifikacijomis užsiimantieji atlieka visą
juodą, tačiau tokį reikalingą darbą (panašiai kaip vertėjai, nebūdami
rašytojais arba atlikėjai – kompozitoriais, suteikia katarsio kitiems). O ir su
fotografija labai paprasta – tūlam piliečiui, norint panašėti į menininką,
belieka spaudinėti mygtuką ir žiūrėti per langelį. Kartais nereikia ne tik
jokių kitų praktinių žinių (apie išlaikymus, ekspozicijas, diafragmas), bet net
primityvaus kompozicijos suvokimo. O kam visa tai?
Panašiai (nors gal ir ne iš tos
pačios operos) lankantis vienoje svečioje šalyje, tačiau mūsų valstybės
ambasadoje, ten dirbęs kultūros atašė siūlė bendradarbiauti, po to dėl visa ko
perspėjęs: „Tik nesiūlykite jokių tapybų ar rašytojų. Mums reikia fotografijos
ir kino!“. Taigi taip, viskas jus suprantama!.
Iš tiesų tai tenorėjau pasakyti,
jog niekas taip nediskredituoja fotografijos, kaip visa ta kameromis pykštinti
minia. Analogiškai muzikai kenkia bet ką ir kaip bimbinantys muzikantai,
nusidainuojantys, idiotiškus dainų tekstus retransliuojantys solistai.
Šiuolaikinį meną diskredituoja prasto šiuolaikinio meno gausa – dažnas būna
įsitikinęs, jog toks ir turi būti šiuolaikinis menas – prastas, atsainus,
nesuvokiamas, daugžodžiaujantis... [čia galite įsirašyti savo neigiamus
apibūdinimus]. Tapybai pliusų neprideda prasti tapytojai. Literatūrą žudo
grafomanai (nors kas pasakys – ar Balzakas su Žemaite nebuvo grafomanais?). Ir
taip toliau...
Taigi, meną diskredituoja prastas
menas.
Fotografija čia net ne prie ko,
nes ji pati yra menas (che-che – juk jau negyvename devynioliktajame
šimtmetyje). Kita vertus – be prasto meno nebūtų gero, kaip šviesos nebūtų be
šešėlio. Tad ir patenkame čia į tokį uždarą ratą, priverstinai ar
laisvanoriškai bėgdami juo kaip papurauodegės voverytės.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą