2014 m. liepos 25 d., penktadienis

Apie ciklus ir asociacijas: Romualdas Balinskas "Balta siena"

Romualdo Balinsko tapyboje visuomet galioja asociacijų grandinėlės logika.
Nežinau, kodėl taip yra. Turbūt todėl, kad šis dailininkas yra cikliškas... 
Apskritai, kaip kadaise aptarėme su Ignu Kazakevičiumi, visus menininkus galima suskirstyti į tris kategorijas: 1) vienagimdžius; 2) tiražinius ir 3) ciklinius.
Vienagimdžiai tapytojai – tai ypač reta kūrėjų rūšis. Įsivaizduokite žmogų, sukuriantį vieną – vičvieną šedevrą. Teoriškai tai yra įmanoma. Tai patvirtintų ypač tapytojų broliai poetai, kai kurie iš jų iš tiesų bando, nori ir visaip stengiasi sukurti gyvenimo eilėraštį. Tapyboje taip pat įmanomas vienetinis, vienintelis paveikslas. Problema slypi tame, kad tapyba – tai, kaip sako Dailės akademijos dėstytojai, yra ir menas, ir technika. Tad norintis įvaldyti techniką individas turi nutapyti ne vieną drobę. Iki tos svarbiausios. Žinoma, realus variantas – sukūrus šedevrą, galima sunaikinti iki tol padarytus darbus ir visam gyvenimui sulaužyti teptukus. Tačiau paprastai tapytojai yra pernelyg egocentriški ir egoistiški, todėl vienu brūkšniu niekuomet nenaikina savo kūrybinio gyvenimo visumos.
Prie vienagimdžių tapytojų būrio galima priskirti ir tuos, kurie, kurdami kiekvieną atskirą kūrinį, stengiasi jam suteikti unikalių ir nepakartojamų požymių. Tai kūrybiški menininkai, aptekę idėjomis. Bet gal tai tik viso labo spekuliacijos...
Tiražiniai tapytojai – tai tie, kurie tiražuoja savo kūrinius. Didelė tapytojų dalis yra būtent tokie. Romantiškai nusiteikę subjektai pasakytų, jog jie tėra paprasti amatininkai. Susilaikykime nuo vertinimų. Bet racija slypi tame, jog žinant kaip ir ką reikia daryti, kyla pagunda niekuomet neeksperimentuoti ir neklaidžioti pašaliais. Žinai savo spalvinę gamą, piešinio (paprastai stilizuoto) ypatumus, komponavimo schemas, galų gale – temas bei motyvus ir to užtenka. Tuomet tiražuoji... Dar galima pastebėti, kad tiražiniai tapybos darbai labai gerai atrodo visokiausiose grupinėse parodose ir ypač nuobodžiai – personalinėse...
Galop – cikliniai tapytojai. Jų mąstymas yra komiksinis, primenantis Bayeux kilimo struktūrą. Vienas pasakojimas čia gena kitą, iš jų virtinės formuojasi istorijos.

Romualdas Balinskas, Balta siena, 2013 m., aliejus, drobė, 30x40 cm
Tad štai – Balinskas yra būtent toks – ciklinis tapytojas.
Vienu metu jis buvo užsiciklinęs su mergaitėmis. Vėliau – su berniukais. Dabar – Meile, Tikėjimu ir Viltimi.
Kiekvienas atskiras Balinsko kūrinys yra prieš tai buvusio paveikslo tęsinys ir vėlesnio preliudas. Negalima žiūrėti į jo kompozicijas atsietai, atskirai, visuomet reikia turėti tą ašį, tą semantinį iešmą, ant kurio, it kuo tikriausi šašlykai, yra suverti paveikslai.
Siena – būtent iš tokių.
Galbūt pats menininkas labai aiškiai deklaruotų, kas konkrečiai jį inspiravo. Nenustebčiau, jeigu paaiškėtų, kad tai koks nors iš virtualios (internetinės, žiniasklaidinės) erdvės ar fotografijos (pavyzdžiui – Senos pakrantė Paryžiuje) paimtas vaizdinys. Lygiai taip pat nenustebčiau, paaiškėjus, jog tai paties Balinsko minties kūrinys – sapno, įsivaizdavimo ar kažko panašaus padarinys.

Taigi – matome sieną, su ant jos sėdinčiomis figūromis. Tai, kad kadaise Balinskas tapė beveik „keroliškas“, „alisiškas“ mergaites (tas trapias tyraveides būtybes sapniškoje aplinkoje), suponuoja teiginį, jog ant baltos mūrinės tvoros sėdi ne kas kitas, o senos, geros angliškos dainelės personažai. Tiksliau – tai vienetinis, bet Balinsko atveju – padaugintas veikėjas – kuo tikriausias Humpty Dumpty. Juk kiekvienas ant sienos sėdintis, kojas nuleidęs ir matantis abi perskyros puses, galop krentantis ir karaliaus armijos gelbėjamas individas yra būtent toks– lietuviškai Kliunkis Pliumkis...

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą