- Koks klaidingai teisingas pastebėjimas!
Teisingas, nes siurrealizmo
elementų Danieliaus ir Nojaus kūrybose iš tiesų esama. Antai, kuo, jeigu ne
siurealizmu reikėtų laikyti tas košmariškas vizijas N. Petrausko paveiksluose?
Plius, jie dar ir sukurti senųjų meistrų maniera – o šioji ypatybė kažkodėl,
bent jau mūsuose, taip pat yra siejama su klasikiniu siurrealizmu. Gal todėl,
jog jų imperatorius Salvadoras, bei vietinis karaliukas Sauka, pilnais kaušais
sėmėsi idėjų, inspiracijų, citatų, motyvų iš Renesanso beigi Baroko korifėjų? Arba,
Danieliaus atveju – tie ilgi, vakariškai krentantys šešėliai ar nesikabina
vieliniais kabliais su metafiziškuoju De Chirico? Taigi, išoriškai Danielius ir
Nojus iš tiesų primena apsisapnavusius siurrealistus.
Vis tik Vaidilutė nebuvo neteisi, Nojų su Danieliumi pavadindama siurrealistais. Kybojimo virš kažko - smėlio pilių ar buities motyvai abiejų dailininkų (nuo žodžio "dailu) kūryboje tikrai dažni:
Nojus Petrauskas |
Danielius Rusys |
Bet paklauskime patys savęs – kreipiuosi
į visus menininkus ar bent (o tokių juk dauguma) bandančius tokiais apsimesti.
Ar norėtumėte, jeigu jus kas nors vadintų, pavyzdžiui, romantikais? Štai,
sumodeliuokime situaciją. N menininko parodos atidarymo metu koks nors garbus
kritikas jį pavadina „romantiku“. Kokiu nors Ernstu Teodoru Amadėjumi... Griūk
negyvas! Paskutiniai romantikai numirė dar net negimę – t. y. XIX
šimtmetyje. Siurrealistai galutinai kojas pakratė 1938 metų vasario 24 dieną,
oficialiai pasibaigus paryžietiškai parodai titulu „Exposition Internationale
du Surréalisme“.
Vaidilutė tikrai nepadarė nieko
blogo ir baisaus, ar juo labiau – nusikalstamo, Danielių ir Nojų pavadindama
siurrealistais, tačiau jie tiesiog yra neverti tokio titulo. Danielius Rusys ir
Nojus Petrauskas nėra verti net ir siurrealizmo epigonų pravardės.
Kodėl?
Kita vertus - Danieliaus ir Nojaus kūrybai yra būdingas romantizmui nesvetimas erotizmas ir viduramžiškas Damos kultas - žr. D. kūrinį -
Jiems būdinga ir romantiškoji introspekcija. Štai, kaip į save iš savęs žvelgia N. -
Todėl, kad tai, ką daro Danielius
ir Nojus, nėra VIRŠ/SUR realizmas.
Tai, ką daro Danielius ir Nojus
yra šalia (PRÈS) net
po (APRÈS) siurrealizmo. Taigi, juos abu galima vadinti pressiurealistais arba
apressiurealistais... Kuo pressiurealizmas ir apressiurealizmas skiriasi nuo
siurrealizmo? Tuo, kad pressiurealistas arba apressiurealistas nesistengia,
nesiekia pakilti virš realizmo. Jis būna šalia jo arba po juo.
Danielius, žinodamas, kad
gyvenimas yra sapnas, būna po juo. Ir netgi pakildamas į debesis (atkreipkite
dėmesį, jog šio dailininko paveiksluose neretai lekioja kokios nors
manekeniškai kaulėtos būtybės), jis kybo ne virš, bet po pasauliu. Tai ką mes
matome, tėra iliuzija. Lygiai taip pat mes matome, jog Žemė yra plokščia. Tuo
tarpu ji – regbio kamuolio formos... Žiūrėdamas į pasaulį iš „po“ pozicijų,
Danielius mato jo absurdiškumą. Ir naudodamas paveikslą kaip veidrodį, suteikia
progą mums pamatyti tikrąjį vaizdą.
Nojus, savo ruožtu, irgi
negravituoja kur nors virš. Jis levituoja šalia. Jis nesapnuoja košmaro, jis
regi jį. Ir nutapo, išdrožia ir išdrožinėja. Jis mato gyvulius, kurie iš tiesų
yra dvasios. Dvasios, priešingai, yra gyvi padarai. Nojus lyg koks šamanas gyvena
ten – dvasių pasaulyje. Ir dovanoja mums galimybę tai, it kokioms raganoms Joniukop
rankelę (turima omenyje parafrazė iš pasakos „Hansel & Gretel“),
pačiupinėti.
Tad kame slypi Danieliaus ir
Nojaus kuratorės Vaidiluttės klaidingas teisingumas? Jis slypi tame, kad kad
šių menininkų kūryboje yra daug paradokso, absurdo ir beviltiškos vilties.
Todėl jie yra ir romantikai, ir siurrealistai, ir, visų pirma – presistai ir
apresistai.
Jeigu reikėtų apibrėžti - kas naujo Danieliaus Rusio kūryboje - sakyčiau, kad joje daugėja moteriškų pradų... |
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą