Diskusijos pradžia nežadėjo nieko. Nei blogo, nei gero, nei optimistinio, nei pesimistinio...
Tiesiog viskas prasidėjo - kaip ir
turėjo prasidėti. Buvo šiek tiek vėluojama, kai kurie būsimieji prelegentai ir
klausytojai nervingai, arba atvirkščiai – stoiškai, rūkė galerijos prieangyje. Kažkas
stoviniavo, kalbėjosi, vartė ant stalo paslaugiai į kelias krūvas sudėtus
katalogus...
Audriaus Puipos fotografija iš leidinio (parodos katalogo) Slinktys Sudarytojas Gytis Skudžinskas, dailininkas Ibid., kuratoriai Ibid. ir Vilma Samulionytė |
O įvykis buvo neeilinis – parodos
Slinktys katalogo pristatymas. Įvykis
(kaip ir paroda) veikė Prospekto
galerijoje – institucijoje, savo strategiją ir taktiką pašventusiai sunkiam bei
atsakingam fotografijos amatui. Įvykis (kartu su paroda) buvo neeilinis, nes
šiuo konkrečiu atveju fotomenas turėjo šiek tiek PASISLINKTI ir duoti vietos
kitiems vizualiems menams – tai yra tiems užsiėmimams, kurie kaip pagalbinę
medžiagą ar kažkokį tikslą naudoja fotografiją. Visgi akcentas slypėjo
fotografijoje kaip žaliavoje ir medžiagoje, kaip „zagatvokėje“ tapybai. Į
procesą buvo įtraukta 12 (kaip kokių apaštalų) autorių – nuo Marijos Teresės
Rožanskaitės iki sparčiai bręstančių jaunesniųjų (Eglė Karpavičiūtė, Jolanta
Kyzikaitė etc.).
Taigi – tokia tad diskusija,
nežadėjusi nieko mandro.
Šių eilučių autorius sėdėjo garbingame prezidiume –
prie kuratorių – Vilmos Samulionytės ir Gyčio Skudžinsko, taip pat dailės
kritikės Laimos Kreivytės. Viskas buvo labai tvarkinga – berniukai (žvelgiant
iš auditorijos) kairėje, mergaitės – dešinėje. Vyriškiai kojas permetę per
vieną kelienį, moterys – per kitą. Pusiausvyra.
Pakalbėjome, pri(si)statėme ir,
regėjosi, taip viskas ir baigėsi.
O ne!
Viskas tik prasidėjo!
Pradžioje vangiai ir išglebusiai atrodžiusi
diskusija už kokio pusvalandžio gerokai užburbuliavo. Pagrindiniais tos verdančios košės kaltininkais buvo keturi žmonės
iš publikos. Du jų – tai autoriai – Evaldas J. ir Algis G. (nekonkretinkime),
kiti du – tai fotografai – Pirmininkas ir Žmogus su lazda (nepersonalizuokime).
Gavosi toks kaip ir semiotinis kvadratas ar pagal Mičiurino kryžminį-lizdinį
būdą sudaryta, našų derlių teikianti morkų lysvė. Ar tiesiog šaudymas iš visų
kampų. Bent jau šių eilučių autorius jautėsi nublokštas nuo stiklo kalno (ant
kurio sau ramiai gyveno) - prezidiumo į kuo tikriausią mūšio verpetą! Reikėjo tik lankstytis ir vengti kulkų...
Diskutuojama buvo apie daug ką. Praktiškai
viską. Tai yra – gyvenimą.
Žinoma, ginčai prasidėjo nuo
fotografijos ir tapybos santykių aiškinimosi. Į snukius niekas niekam netrankė, kalbėjomės kultūringai pakeltais balsais. Algis G., antai džiaugėsi užsimezgusiais santykiais tarp Fotomeninkų sąjungos ir dailininkų (be tne sąjungos). Tarp kitų prelegentų eilučių buvo galima išgirsti
tokias gaidas – visos šitos tapytojų ir kitų galų menininkų (nes ne vienas iš
besieksponavusių visgi nebuvo ir nėra tapytojas-maliorius siaurąja šio termino
prasme) šutvės galbūt fotografuoja ir šūdinai (sic! – aš tai nesutinku, nes nežinau,
kas yra geras ar blogas meno kūrinys, juo labiau – fotografija), bet kai
kuriais atvejais tai yra kur kas įdomiau nei klasikinė, tradicinė fotografija,
tai yra – mokykla. Na, gal ne įdomiau, bet suteikia peno mintims ir
apmąstymams. Panašiai kaip kokį troleibuse ant galinės sėdynės išsiskėtusį
berną priverčia PASISLINKTI šalia prisėdęs tvirtai sudėtas ir žinantis ko nori
iš šio gyvenimo subjektas...
Na, o paskui, kaip sako rusai, dar labiau paneslo...
Pirmininkas diskursui bandė
suteikti filosofinio naratyvo pobūdį. Tačiau Evaldas J. pasuko į šiokį tokį
merkantilizmą (bet ir gerai, kad taip padarė, nes nusodino mus visus
užpakaliais ant gimtosios Žemės planetos), prabildamas apie šiuolaikinio meno eskapizmą,
kapitalizmo žalą gyviesiems organizmams (visų pirma, menininkams), taip pat
pabrėždamas, kad meno suvokimo lauke žaidžia keli žaidėjai – ne tik Menininkas
ir Kuratorius (kaip sakė Pirmininkas), bet ir Publika, o taip pat Vadybininkas.
– - Nėra Lietuvoje vadybininkų! – kažkas vos ne
šaukte šaukė iš salės.
Taigi, taigi, kad nėra. Pritariu
tam. Semiotinio kvadrato rėmuose bandėme aiškintis, kodėl nėra. Laima
prisipažino žinanti tik vieną menininką Lietuvoje, dirbantį kartu su
vadybininku.
– - Bet jo kūrybos meninės vertės tai nepadidina, - pridūrė ji.
Aš norėjau prieštarauti,
sakydamas, jog ir nesumažina. Bet diskusija vyko toliau.
Kažkas iš tų keturių
diskusijos dalyvių dar užlankstė, deklaruodamas, kad tarp Menininko ir
Kuratoriaus turi egzistuoti simpatija, nuoširdūs jausmai, vos ne meilė. Galvoju
beveik priešingai – vadybinti yra lengviau tokį menininką, kuriam nejauti bent
personalizuotų jausmų, o kartais net ir jo kūryba nėra esminis dalykas. Geras
vadybininkas juk ir kailinukus parduotų badaujantiems Afrikos vaikams. Bet aš
nesu vadybininkas, tai ką aš čia...
Diskusija vyko toliau. Opus fotografijos
vs tapybos klausimas lyg ir išgaravo.
Kaip tas kamparas iš „bonkelės“. Pokalbis pasuko link kūrybinio šlamšto
archyvavimo vs naikinimo aktualijų.
Kadangi dirbu ir muziejinį darbą, ir turiu sąlyčio taškų su visokiais
menininkais (kartais net būnu prie meno), mąstau, jog geriausia yra aukso
vidurys. Menui kartais sveika, kuomet jis yra panaikinamas (padeginamas,
išmetamas, paspardomas) – tokiu būdu jis įgauna kančios grimasų (nekalbant apie vaizdų invazijos ir pertekliaus prevenciją), o kentėjimas
yra didelė vertybė, suteikianti vertės ir pačiam Menui... Bet kai per daug tų menų likviduojama, tuomet tampa skurdu...
Bet toliau diskusijoje jau ir
nedalyvavau. Išseko mano brangus laikas – turėjau keltis iš prezidiumo, rengtis
savo skrandele ir bėgti iš „Ąžuoliuko“ paimti savo šešiamečio „flenciaus“.
Mokslinės diskusijos apie meną ir panašūs argumentai vaiko juk neįtikintų (ypač jeigu
ateičiau ir aptikčiau jį vienišą, apleistą, pamirštą tėvų)...
Bet ką dar norėjau pasakyti toje
begalinėje diskusijoje? Manau, kad ji prasidėjo ne tą konkrečią 17.30 datą, o kur kas anksčiau, ir baigsis tuomet, kai išseks žmogiškosios egzistencijos resursai. Daug ką
parašiau (nes netyčia tapau pagerbtas kaip įvadinio tekstuko autorius), kai ką
pasakiau.
Keli akcentai:
Visgi egzistuoja keli menininkų
(vaizdininkų-vizualistų ir kitokių konceptualistų) santykiavimo su
fotografijomis būdai, tai yra pozos:
- RUSECKIŠKA IR RÖMERIŠKA.
Ruseckiška poza pasižymi
fotografinio elemento neigimo kūrybiniame procese. Štai ką 1855 metų gegužės 28
dieną Kanutas rašė savo sūnui Boleslovui:
„Portretų nė nesitikėk tapyti Vilniuje. Niekas jų jau nebetapo nuo to
laiko, kai pradėjo daryti dagerotipus. Didikai labai džiaugiasi, kad pigu.
Taigi, eini pas žydą ir gauni portretą už tris rublius. Greitai bus taip, kad
ir du didikus gausi už tris rublius“ [V.Drėma, Kanutas Ruseckas, Vilnius, 1996, p. 211].
Žinoma, kad apibrėžti šią
pozicija „neigimo“ kategorija, yra pernelyg siaura, kadangi Ruseckiškas
principas yra būdingas bet kuriai artefaktą kaip objektą, kaip tam tikrą idėjos
įforminimą išpažįstančiam kūrybiniam mąstymui – pavyzdžiui, toks gali būti minimalizmas
arba konceptualizmas.
Römeriška poza – tai fotografinio
matymo pa-naudojimas kitokioje kūryboje. To paties Rusecko mokinys (iš šlovingos
ir garbios Römerių akademijos Bokšto gatvėje) Alfredas Römeris nežiūrėjo į nuotrauką
kaip kažkokį konkurentą nutapytam vaizdui – jis ją tiesiog panaudodavo,
nematydamas dėl to esminės problemos. Dabartinėje tapyboje (jeigu kalbėtume
konkrečiai apie ją), to römeriškumo yra be galo daug – ir būtent 12 dailės
apaštalų, dalyvaujančių Slinktyse, tą
puikiai įrodo...
Kitas dalykas, kad fotografiją
kūrybiniame procese galima naudoti keliais būdais – menininkui fotografuojant
pačiam arba pasinaudojant jau esama medžiaga. Pastaruoju atveju ypač dėkingas
yra Jono Gasiūno čemodanas, kimšte prikimštas visokiausių
žurnalinių-laikraštinių iškarpų, kuriomis žvakių degintojas ir suodžių
smilkintojas naudojasi, konceptualizuodamas post neo eskspresionistinę kalbą J. Galbūt tai viską ir
labai gražiai išsprendžia diskutuojat apie kūrybinę žaliavą kaip šlamštą ir/ar
vertybę. Žiūrint griežtai buitiškai, tai, be abejo, yra šiukšlės, kurias galima
sunaikinti – meno kūrinio metamorfozėje jus svarbiausias yra galutinis
rezultatas. Tačiau žiūrint moksliškai, kokiam nors peteliškių tyrinėtojui yra
įdomus ir lėliukės luobas ar vikšro seilės – kartais jos pasako kur kas
daugiau, nei gražuolio apolono (pvz, parnassius
mnemosyne) sparnelių koloritas...
Ir dar viena mintis (kurią, beje,
norėjau išrėkti diskusijos metu, tačiau nesugebėjau įsiterpti, o paskui
gėdingai bėgau į „Ąžuoliuką“), kalbant apie fotografijos ir tapybos (ar šiaip
nuotraukomis besinaudojančios dailės) santykį:
- Gera fotografija dar nereiškia,
kad bus geras kūrinys.
Ir atvirkščiai:
- Iš blogos fotografijos galima
padaryti gerą kitokį kūrinį.
Tad nereikia suabsoliutinti tos fotografijos...
Šiaip į tų 12 autorių fotografijų
fragmentus, elementus ir kitokius segmentus žiūriu kaip į tam tikrą jų
kūrybinio mąstymo įsikūnijimą (yra konceptualūs vaizdiniai – mintys, ir
meniniai vaizdai, bet dar ne kūriniai – fotografiniai eskizai, etiudai,
tekstiniai užrašymai <...>), kaip angelo mostelėjimą sparneliu – tai yra
ne visas angelas, tik jo užuomina. O kartais tik užuominos ir užtenka...
P.s. dar toks vienas pastebėjimas
lytiškumo aspektu. Diskusijos metu Laima Kreivytė pasidžiaugė, kad parodoje ir kataloge buvo išlaikyta
vyrų – moterų pusiausvyra. Pirmųjų, žinoma, buvo daugiau (net 7 vnt.), antrųjų
– penkios. Bet svarstykles galima nusverti ir naudojamo/vaizduojamo objekto
lytiškumo argumentu. Antai, Audriaus Puipos fotografijose arba to paties
J.Gasiūno nuotraukose dominuoja moterys. Štai tokia, va, ir lygybė!
Jono Gasiūno iškarpos. Iš leidinio Slinktys. |
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą