Na štai, savaitę
(tiksliau – dešimtį dienų) veikusi personalinė tapybos ir viso kitko paroda Vytauto
jaunystė baigėsi ir belieka padėkoti svetingoms dailės studijos ir galerijos RA šeimininkėms Rūtai ir Aistei, trečią
kartą įsileidusioms mane ir juoduosius darbus į jų jaukią, darbinę aplinką.
Merginos, o ir
kai kurie parodos lankytojai, žinojo ar sužinojo, kad paroda eilinį kartą buvo
atidaroma tą pačią – trisdešimt pirmąją (gimimo) dieną. Iš tiesų žiauriai
pasiteisina savo jubiliejų įvilkti į kokį estetinį rūbą – tuomet neiima ir
sezoninis mizantropijos jausmas (kuomet
niekam nepaskelbi apie progą, o paskui liūdi ir niršti, kad niekas
nepasveikino) ir būna puiki proga susitikti senus gerus draugus, bičiulius,
artimiuosius, pažįstamus.
Bet visgi
svarbiau yra ne tai. Šią parodą (kaip ir ankstesnes) laikau ir savotišku
eksprerimentu lauko sąlygomi. Tiesiog būnant dailėtyrininku, labai sveika ir
pravartu pabūti menininko kailyje ir pajusti, ką jis jaučia ir ką išgyvena.
Iš tiesų taip
sakau šiek tiek išprotautai, kadangi man pačiam niekada nekėlė jokio keistumo
tai, kad kartais parašinėju, o kartais papaišinėju. Tai nemažai daliai kolegų
kažkodėl tai sukelia abejonės, sutrikimo ir panašius simptomus.
Štai parodos veikimo metu sutikau tokį Gintarą.
Jis daug metų gyvena įvairiuose Vilniaus užkabariuose „na chaliavu“, šiek tiek lyg pankuoja
(nors su amžiumi primygtinis priklausymas subkultūrai tampa
elementariu asocialumu arba, kitais
atvejais, tiesiog poza), pats kartas nuo karto patapydamas.
Gintaras (pirkdamas „vaisiuko“ „bonkelę“) su šiokiu tokiu
susižavėjimu (o gal skepsiu) pasakė:
-
Ką,
tu menotyrininkas ir tapai? Paprastai tik gydytojai piešia laisvalaikiu...
-
Tai
juk aš ir pats daktaras, - beliko atsakyti.
-
Taip,
tik kitos srities, - pridūrė ir taškus ant i sudėliojo Gintaras.
Gintaras nėra ir
nebuvo joks unikumas. Daug kam kelia nuostabą, kad dailėtyros mokslus
oficialiai baigęs žmogus dar ir piešia.
Turbūt tokį patį nesupratimą kelia dviračiais važinėjantys
kompozitoriai, policininkai, skaitantys knygas arba sinoptikai, besidomintys
geologija...
Taigi, įsijautęs
į menininko (ar dailininko, o gal tapytojo) kailį, supratau, kad didelis
psichologinis konfūzas būna išgyvenamas 1) parodos rengimo metu ir 2) atidarymo
išvakarėse.
Pirmasis punktas
reikalauja daugiau fizinių pastangų. Štai, kad ir man – nuvežti didesnius
formatus iki ekspozicijos, buvo gana keblu. Sąlygotas savo ubagiškumo ir skriagiškumo,
tuos didesnio pavidalo paveikslus praeitais kūrybiniais metais formavau labai
paprastai – popieriumi aptraukinėjau į vieną visumą sukaltus senesnius darbus.
Tad montuojant visa tai ant automobilio stogo, nulaužiau mašinos anteną, o
paskui, vakare vežant lipnia juosta pritvirtintą rietuvę, drebinau, kad visi
menai nenučiuožtų ant važiuojamosios dalies. Šioje vietoje bloguoju pavyzdžiu
vis turėdavau kursioką keramiką Donatą, kurį kažkada mačiau į kalną kylančios
Geležinio vilko gatvės viduryje auto piko įkarštyje – raudoną kaip buroką,
surinkinėjantį nuo savo transporto nuvažiavusias ir per visą magistralę
pačiuožusias plokštes.
Didesni paveikslų
formatai (beje, juos išprovokavo kadaise pasakytos vienos draugės-kolegės ne
visai tiksli pastaba, kad „mažus tapybos kūrinius gali padaryti bet kas“) gal
ir sukėlė gabenimo rūpesčių, bet palengvino patį kabinimą. Parodą su Aiste „sumėtėme“
spartuoliškais tempais. Šioje srityje mes abu esame tikri profesionalai – tam pasitarnavo
ir tarnauja darbo vienoje provincijos galerijoje patirtis ir požiūris į darbą
(pamenu, kad dar Akademija knibždėdavo subjektais, kurie savo piešinukus
kaldavo ant sienų ilgai ir nuobodžiai, daug plepėdami ir tuščiai medituodami).
Naktį prieš
atidarymą beveik nemiegojau. Vėliau bičiuliai tai aiškino gimtadieniniu
jauduliu. Niekaip nepavyko jų įtikinti, kad nejaučiu jokių kompleksų dėl
natūralaus senėjimo, o ir šiaip gimtadienis man tik sutartinis reikalas.
Iš tiesų pradėjau
jaudintis dėl savo kūrybos. Visus metus ramiai tapęs ir piešęs tai, kas man
prie širdies, prieš lemiamą skambutį sutrikau: „Ar publika supras, kodėl
šmėžuoja nuogi kūnai, vyrai-moterys, barzdotos krūtiningos merginos, pliki jaunuoliai primatų veidais?“. Mąsčiau (žinodamas, kad naktimis, ypač apie demonišką
ketvirtą valandą, negalima įsileisti į jokius rimtesnius samprotavimus), jog
būsiu „perskaitytas“ visiškai ne taip, kaip pats to norėčiau... Turiu
pastebėti, kad save vėlyvaisiais paryčiais nuraminau grynai dailėtyriniu būdu
(meniškai visai nesilygindamas) – logiškai išmąstęs, kad Šarūnas Sauka pridaro
daugiau nešvankybių. Ir ką? Ogi nieko...
Artėjant
atidarymo metui, pradėjau nerimauti ir dėl kitko. Maniškė paroda atidarinėjama
šaltuoju metų metu. Pavasariais studijoje-galerijoje RA yra kiek kitaip – žmogiškasis perteklius išeina gerti vyno,
plepėti, rūkyti į gatvę. Žiemą gaunasi prikimšto troleibuso efektas. Kiek
nerimavau, nors ir žinojau iš tos pačios patirties, kad nieko baisaus iš tiesų
neatsitinka. Žmonės kažkaip natūraliai pasispaudžia ir sutelpa visi.
Vienas tipelis
kartą protestavo dėl nesklidinos taurelės ar mažesnio (nei kitiems) torto
gabalėlio. Kitas pasireiškė kultūringesniu protestu, užsipuldamas mane, kad
pasivadinau įpareigojančia ir atsakinga Dionizo Poškos pavarde. Šį, beje, bandžiau tuomet išgrūsti per duris
(garbinga draugų auditorija tuomet buvo dar nesusirinkusi), tačiau personažas
žinojo savo teises viešojoje erdvėje, sakydamas: „Tad ko reklamavaisi, jeigu
dabar varai?“. Nuginklavo viena fraze...
Šiemet tik „Tėviškės
žiburių“ korespondentas primygtinai reikalavo, kad pakomentuočiau visus darbus,
pažadėdamas tai aprašyti savo leidinyje. Bet atsakiau jam nemandagiai
tiesiai-šviesiai: „Tingiu“.
Taigi, prieš
nachaliavščikus pats jaučiuosi kaip tikras kvailys ir šarlatanas. Puikiai
suprasdams, kad tai mano, ne jų, problema.
Visa laimė, kad
didesnė publikos dalis buvo kultūringa, išprususi ir pažįstama iš veidų.
Džiaugiausi kiekvieno jų buvimu jau vien dėl to, kad žinojau, kaip sunku susitikti,
pleptelėti įsisukus į rutininės kasdienybės karuselę.
Norėjau išgirsti
būtent šių žmonių nuomonę apie savo kūrybą (juk dėl to iš esmės ir daromos
parodos – ne tam, kad agorofobiškai užsidaręs darytum kažką stalčiui ar tamsiai
namų kertei). Žinau, kad toks pageidavimas yra kuo tikriausia egocentrizmo
išraiška – nes paprastai norisi išgirsti pagyras, o kokia nors kritiškesnė
gaidelė būna ignoruojama. Kitas dalykas, kad bent jau Vilniuje auditorija retai
kada atvirai komentuoja ar juo labiau analizuoja kūrinius – tokia turbūt mūsų
kultūrinių platumų specifika. Geriausiu atveju sakoma „Patinka“ (arba „Ne“ –
bet taip dažniau tariama už akių), „Neblogai“ , „Visai nieko“, „Tobulėji“ ir
panašiai.
Panašių pasakymų
girdėjau ir savo atidarymo metu bei po jo. Nemeluosiu, sakydamas, kad tokie
komentarai medumi glostė širdį, ypač išgirsti iš menininkų, o ir šiaip draugų
lūpų. Visgi pagyras norisi girdėti – jos
pakelia nuotaiką, suteikia pasitikėjimo. Tai svarbu!
Konkretesnės ir
negatyvesnės pastabos buvo kelios. Jas pasakė taip pat (natūralu – visgi kai
kurie mėgsta kalbėti konkrečiau) dailininkai.
Vienas, jau
spausdamas ranką atsisveikinimui tarė:
-
Neįsižeisk
[aš, žinoma, šiek tiek įsižeidžiau], bet tapybos čia nematau. Tai tik komiksai.
Kitas, jau vėliau
(kai gėrimų ir kūrybos paveikti kai kurie vyriškos lyties bičiuliai šoko su
termosu ir šlapiai bučiavo vienas kitą į lūpas), žvelgdamas į maniškį Nepažįstamąjį marmaliuotoją, pasakė:
-
Tau
reikėtų tapyti aliejiniais dažais, o ne akrilu. Tuomet nebus taip plokščia,
atsiras erdvė.
Dar kitą dieną,
šeštadienį, kuomet sėdėjau galerijoje ir gėriau arbatą, klausydamas Bitlų (ir galvodamas, kad mes su jais
labai gerai papildome vieni kitus), parodos visai netyčia apžiūrėti užsuko
Genujoje dailę studijuojantis jaunas kolumbietis. Jo reakcija taip pat buvo konkreti klausiant:
-
Kodėl
Lietuvoje taip tamsiai tapoma?
Nesugebėjau
paaiškinti jam, kad pats labiau orientuojuosi į manieristinę italų tapybą su
jos taip mėgtais juodais fonais, atsakiau banaliai, paprastai:
-
Kad
pas mus tamsu, tai ir tapyba tamsi.
Jis pridūrė:
-
Visoje
Europoje yra tamsu.
Ko gero buvo teisus.
Galop
priešpaskutinę parodos dieną galerijoje apsilankė (šiaip jis norėjo matyti
merginų, ne mano darbus) toks zoologas, besispecializuojantis drugelių lytinio
dauginimosi klausimais. Jis, be to, dar ir tapybos kolekcionierius (sakė, kad
turi daug „bičiūnų“ ir kitų). Klausiau
tų pačių Bitlų (vis iš naujo ir iš
naujo brūžindamas Rubber Soul –
paauglystėje iki galo neatsiklausiau), gėriau ne arbatą – mėgavausi raudono
vyno likučiais. O žmogus, nesuinteresuotas stebėtojas, man pasakė:
-
Na,
jūs dar ieškote, dar kelyje ir jums dar reikia daug mokytis.
Jis buvo ne ko
gero, bet šimtu procentų teisus.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą