Lyginti Grigaliūną su Galilėjumi
norisi lyg ir savaime (sakykime, vien dėl to, jog abiejų pavardės prasideda iš
raidės G), tačiau ir šiek tiek argumentuotai, nes juos abu – labai tolimus ir
skirtingus jungia vienas esminis dalykas – prisilietimas prie Didybės.
Nespekuliuosime etinėmis ar estetinėmis kategorijomis, kadangi Didybę suvoksime ontologiškai. Ir priminsime, jog Galilėjus tiesiogiai
susidūrė su erdve – Kosmosu, į kurį stebeilydavosi savo paties sukurto
teleskopo pagalba, o Grigaliūnas turi tiesioginių sąsajų su laiku, tiksliau –
Istorija (beveik kiekvieną dieną matau jį ryte įeinantį į Ypatingąjį archyvą ir vakare išeinantį iš jo). O tai jau kažkiek savaime tuos asmenis daro didingais. Didingais juos
daro bent jau ta mokslinė sistematizavimo ir klasifikavimo aistra, kurios dėka
Galilėjus surašinėjo Mėnulio kalnus ar Veneros fazes, o Grigaliūnas leidžia
savąją Atminties kolekciją, kurioje dabar pirmuoju smuiku groja Vaizdų
archyvas. 2015 metais pasirodė Sąsiuvinis Nr. 1, kuriame buvo išleisti vaizdai,
surinkti iš 1940-41 m. baudžiamųjų bylų, o 2016 metų pradžioje išleistas
Sąsiuvinis Nr. 2 su vizualine medžiaga iš Lietuvos ypatingajame archyve saugomų
1944 metų bylų (su V.Kinčinaičio, R.Mikučionytės, A.E.Puišytės, E.Ulčickaitės,
A.Petrauskienės tekstais).
Kalbu apie Sąsiuvinį Nr. 2, nes
jį šiuo metu vartydamas, turiu po ranka. Kame slypi jo didybė? Galima netgi
kalbėti kitaip – smogiamoji jėga. Pačiame vaizde, tiksliau – vaizdų mozaikoje,
nes 175 puslapiuose yra pridėta, tiesiog prifarširuota įvairaus pobūdžio
nuotraukų. Nuo portretinių iki grupinių, nuo reportažinių iki peizažinių. Iš
pirmo žvilgsnio – jų niekas nejungia. Iš kito pirmo žvilgsnio – viskas atrodo
labai nekalta, netgi nuobodu – čia adresuoju tiems, kurie nemėgsta šeimyninių
albumų peržiūrų (man, beje, jos visuomet patikdavo, nes vartant net menkai
pažįstamų asmenų giminės aplankus su nežinomais veikėjais įvairiose
situacijose, pradeda pažinti iki tol neperprastus gyvenimus). Bet viską
keičia viena, atrodytų nereikšminga detalė – žinojimas, kad visos šios
nuotraukos prieš kelis dešimtmečius veikė kaip įkalčiai, kaip vienas iš
kaltinamosios medžiagos komponentų, kurių dėka gyvenimai buvo negrįžtamai
pakeisti, sutrypti, sužaloti, sunaikinti.
Šiame atvarte mane labiausiai veikia du vyrai prie kontraforso, moteris Gedimino bokšto (ir Šliosbergo namo) fone, tas akiniuotas vyras su dukrele |
Vienas labai artimas žmogus
turi fenomenalų požymį atskirti iš fotografijos – ar joje užfiksuotas žmogus
yra miręs. „Kažkas būna užrašyta ant jo veido, ant jo akių“, – aiškina. Tas
žmogus negali tiesiog fiziškai vartyti nei Sąsiuvinio Nr. 1, nei Nr. 2. Juolab
ir kitų K. Grigaliūno veikalų. Dėl elementaraus dalyko - tiesiogiai jaučiamo Mirties alsavimo.
Istorijos slinktis vartant Sąsiuvinį Nr. 2 ypatingai ryški nagrinėjant uniformų pokyčius. Čia, regis, dar Nepriklausomos (ar jau pusiau priklausomos - iš 1939-1940-ųjų) Lietuvos mundurai |
Lietuviški prisiminimai iš Rytų fronto |
Žmogus raudonarmiečio miline |
Istoriškai (tą pastebėjo
Sąsiuvinio Nr. 2 pristatyme Vilniaus knygų mugės metu istorikė Aistė
Pertrauskienė) šis leidinys yra įdomus, vertingas ir reikšmingas dar ir tuo,
jog žymi Lietuvos istorijai ypatingai sunkius metus. Pusę metų kraštas buvo valdomas Hitlerio, jau kitą pusę – „prie ruso“. Regisi, kad tuomet su Lietuvos žydų sunaikinimu buvo kaip ir
apsiprasta, tai jau buvo tapę visiškai nesena praeitimi, apie kurią gyviesiems tiesiog
nesinorėjo galvoti (ar koks psichologas negalėtų čia kalbėti apie potrauminį
sindromą?), tūkstančiai tautiečių ir buvusiųjų bendrapiliečių pasitraukė
į Vakarus, juos keitė iš Rytų atslinkusios raudonarmiečių armijos, paskui jas –
suvargę, savųjų ir svetimųjų išvarginti sovietiniai piliečiai.
Ypač makabriškos (Likimo požiūriu) tokios fotografijos, skirtos draugystei, bičiulystei, meilei |
Politinė situacija, visas istorinis gyvenimų fonas, vienai totalitarinei sistemai keičiant kitą, labai keitėsi. Tačiau
paradoksas, leidžiantis vėlgi kalbėti apie Galilėjaus ir Grigaliūno sąsajas yra
toks, jog daugelyje tų bylų fotografijų nieko panašaus nesijaučia. Visas fenomenas
primena žiūrėjimą į tolimas, už daugybės šviesmečių nuo mūsų skriejančias
žvaigždes – tai ką matome, tas švieseles, mena ankstesnes tų dangaus kūnų
būsenas. Panašiai su šiuo Sąsiuviniu Nr. 2 – ne vienoje nuotraukoje matome
idiliškus vaizdelius iš paskutiniųjų Nepriklausomybės metų (daugelyje „Vilnius
jau mūsų, tačiau mes – rusų“), kitur – nacių okupacija, bet dar nesustabdomo
Wehrmachto veržimosi į Rytus periodas,
nes po Stalingrado nebe taip pasitikinčiai šviesdavo ir šypsenos vokiečių ar
jiems talkinusių lietuvių veiduose.
Kartais detalės atskleidžia įdomių dalykų - kaip šioje fotografijoje ant trobos sienos išpiešta svastika |
Nekalbu, kad visi šie vaizdai,
pakomentuoti tik trumpu bylos numeriu (ausyse tiesiog skamba viešumoje daug nekalbančio
Kęstučio Grigaliūno tembras) turėtų dominti politikos ar net kultūros istoriką.
Esama čia įdomių detalių, svarbių faktinių-ikonografinių fragmentų, atspindinčių
kaip trumpojo prieškario, karo metų žmonės rengėsi, maitinosi, linksminosi, gedėjo,
buvo įsiurbti didžiųjų Istorijos mėsmalės menčių. Po Sąsiuvinio Nr. 1 viena
istorikė per se (akademiškai
kabinetinė, kuriai be galo svarbus tikslumas) beveik isteriškai privataus
pokalbio metu man rėkė, kad: „Negalima taip daryti!“. Esą, negalima taip „nemoksliškai“
pateikti tokios medžiagos ir naudotis ja kaip menininkui (dar gerai, kad nepasakė
„krautis politinį ar kokį mentalinį kapitalą“).
O man regis, kad galima ir net
labai! Pirmas dalykas, tai asmeninė Kęstučio Grigaliūno kaip tyrėjo ir kūrėjo pozicija. Tie, kurie įsivaizduoja, jog reikia viską daryti kitaip, tegul bent nueina į archyvus ir sugeba įtaigiai pateikti, perteikti, pasinaudoti ten esančia medžiaga. Nes neskaitomų monografijų prirašyta yra tūkstančiais. Be to, Rūtos Vanagaitės knygos atvejis (štai ir negalima jo
nepaminėti) rodo, jog apie skaudulius kalbėti būtina ir net reikia. Ilgiau
neišoperuojamas skaudulys vis tiek prasiverš su dar didesniu dilgėjimu ir pūlių
smarve. Tačiau kartais emocingi (bet ne visuomet išmaningi) komentarai daug ką
tik sugadina (ką Vanagaitės atveju taikliai pastebėjo Vidmantas Valiušaitis). Grigaliūno lakoniškumas šiuo atveju suveikia kur kas stipriau.
Kita vertus, Grigaliūno meninė veikla, tas meninis tyrimas yra kur kas daugiau nei nuobodumu trenkianti akademinė monografija. Nesiginčiju, kad tai (akademinis požiūris) yra labai reikalinga, tačiau menas, vaikščiojantis
egzistencinėmis ašmenimis ir nenupudruojantis jų emociniu patosu ar,
atvirkščiai, neatbukinantis pseudomokslingumu, yra kur kas
paveikesnis. Tai yra lygiai tas pat, kaip tiesiogiai stebėti Jupiterio palydovus ar Saulės
dėmes. Arba tyloje vartyti savo šeimos (juk tauta ir yra didelė šeima – galbūt Vydūnas
nebuvo toks neteisus?) albumus ir viską suprasti be nereikalingų
žodžių...
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą