Nors objektyviu stengsiuosi būti. Ir tai padarysiu labai
paprastai:
– –
Aprašydamas tai, kas, mano nuomone, yra stipru
ir silpna, ar taip pat vidutiniška (nei šiaip-nei taip) jos kūryboje.
Nes juk pripažinkime – net didžiausių genijų kūryboje mes
galime aptikti tai, kas mums regisi ne taip įtaigu ir panašiai.
Du patys naujausi ir šviežiausi A. Černiūtės darbai. Tai centrinės visos parodinės instaliacijos kompozicijos. Jos pasitinka duris atidariusį žiūrovą. |
A.Černiūtė Vyšnios kauliukas 2014 m. |
Taigi – kas yra stipru Aistės tapyboje?
Aistės tapyboje yra stipri pati tapyba. Tai, žinoma, tie
vadinamieji „dažažmogiai“. Juos sukūrė (ir formą, ir pavadinimą) pati Aistė.
Kaip jai sakė viena „draugė“ – „neįsivaizduok, kad čia darai kažką ypatingo“.
Aistė to ir neįsivaizduoja. Ji tiesiog daro tai, ką nori daryti. Kaip žmogus,
kuris matė jos virsmą, keitimąsi – tiksliau – sunkias savos tapatybės paieškas,
galiu pabrėžti, kad „dažažmogiai“ natūraliai gimė iš Aistės tapybos. Studijų
laikais tai buvo klampi dažų masė (tiesiogiai kadaise kažkiek buvo įtakota
Ričardo Povilo Vaitiekūno, netiesiogiai – nes kas juo tada nesižavėjo? –
Salomono Teitelbaumo). Vėliau ta masė kėlėsi (kaip tešla ant mielių) ir įgavo
apčiuopiamas formas. Čia jau Aistė savo „dažažmogių“ ir temų dėka tapo savimi.
– – Literatūra, – kaip pasakytų kas nors.
– – Tos lėlės, – sako kai kas.
– – Tai net ne tapyba, – pritaria kiti.
Va būtent čia gal ir slypėtų silpnoji Aistės tapybos pusė.
Silpnoji bent jau tame, kad būtent kiti tame įžvelgia tą silpnumą.
Kaip ir daug kam yra nepriimtinas literatūriškumas. Negaliu
ginčytis. Man literatūra tapyboje patinka. Tie, kuriems nepatinka literatūra,
turi daryti abstrakcijas. O man tapyboje patinka ir plastinė, ir įvaizdžių
kalba. Tuo tapyba ir būna stipri. Kartais tos literatūros net galėtų būti
daugiau! Ciklai, komiksai, poliptikai ir panašiai.
Man taip pat patinka, kai menininkas nori būti savimi. Ir
jis yra toks. Kai jis daro tai (atleiskite už banalią frazę), kad eina jam iš
širdies. Tai neišgalvota, o išjausta tapyba. Ir tai yra labai stipru. Gal
neatsitiktinai Aistės tapyboje glūdi ir tam tikras sakralus klodas – kai kas
yra nulemta ir kultūrinės patirties, ir religinių įsitikinimų. Sakralumo mene
niekuomet nebūna per daug – kaip ir sviesto košėje.
Arba tas „lėliškumas“. Kai kas kažkodėl įžvelgia sąsajas su
porcelianinėmis figūrėlėmis. Vienas korifėjas net pasakė: „Čia juk kičas kiče“.
Irgi neįmanoma ginčytis.
Kai kas dar patarinėja daryti tuos „dažažmogius“ didesnių
mastelių. „Va, jeigu tai būtų natūralaus
žmogaus dydžio“, – kažkas kadaise
rekomendavo. Nu ne. Kiekvienas juk turi savo formatą.
A.Černiūtė Peteliškė (2013 m.) ir Vėjyje (2012 m.) Du nedidelio formato "dažažmogiai". Iš tiesų – dideliems jausmams išreikšti dažnai užtenka nedidelio formato. Tai kaip trieiliai lyrikoje... |
A. Černiūtė Valdovas 2014 m. |
Man pačiam labai patinka šitas paveikslas. Gal todėl, kad šį valdovą sutapatinu su savo asmeniu. Na, toks noras būti išskirtiniu, pasibaigiantis peteliškišku sparnelių trapumu. Prieš kelias dienas būtent tokią nuotaiką patyriau mindamas dviratį Gedimino prospekte: jaučiausi labai "kietu", kol nenulūžo pedalas ir nesitvojau veidu į grindinį. Šioje kompozicijoje esama kažko tokio...
Nors šiaip tarp silpnųjų Aistės tapybos pusių paminėčiau
kelis dalykus – šiuo metu susiniveliavusias spalvas (purvelis kartais valdo). Tačiau
parodinėje kolekcijoje visa tai kaip tik klijuojasi į vieną visumą. Taip pat
mane kartais užknisa balerinos (ačiū Aistei, parodoje jų nebuvo). Kai kada
norisi geresnio ištapymo – bet tai pasiekiama (Aistė kaip tapytoja pasižymi
tuo, kad pertapo darbus ir po kažkiek laiko – žinoma, jeigu jie dar būna
aktualūs).
Silpnas ir stiprias puses iš dalies nusakė Pamėnkalnio
galerijoje matytas epizodas:
Dalyvavo trys asmenys. Dama, be galo ilgai studijuojanti
kiekvieną paveikslą. Simpatiška mergina, kiekvieną paveikslą taip pat
apžiūrinėjanti pakankamai kruopščiai – ilgai ir pamąstydama. Ir toks vyras –
aukštas, voratinkliniais (poilgiais ir kiek aptriušusiais) plaukais, su pilvu,
primenančiu po oda užkištą Astrachanės arbūzą. Dama tylėjo ir dūsavo.
Džentelmenas pasakė: „Čia kažkokia tautodailė! Kam reikėjo tiek metų studijuoti
– tik dėl tokios tapybos?“. Laikrodžio kryptimi greituoju būdu apžiūrėjęs
parodą, jis dingo Pylimo gatvėje, prieš tai gana stipriai trinktelėjęs durimis.
O gražioji panelė jo pavymui atlaidžiai pakomentavo: „Na, šiaip gal šita tapyba
yra skirta subtilesnio mąstymo ir jautresnių pojūčių žmonėms“. Dar ji
tarstelėjo, kad bauginančiai atrodo iš žmonių išaugantys augalai. Tačiau kitkas
atvirkščiai – pakelia dvasią....
A.Černiūtė Nuo šiol vadinkite mane rože 2013 m. Vienas iš Aistės tragiškųjų. Mane jis žiauriai kabina. Žiauriai visomis prasmėmis. |
A.Černiūtė Lubinų žydėjimas 2011 m. Vienas iš lyriškųjų. Su mėlyna Aistei visuomet viskas gerai... |
Taigi – tokios tad ir būtų stiprios, silpnos ir vidutinės
Aistės Gabrielės Černiūtės tapybos pusės. Labai kažkokių blogų ir nesurašiau,
nes man jos tapyba patinka. Nes kaipgi gali nepatikti tai, ką daro artimas
žmogus?
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą