Principas labai
paprastas – menininkas Kęstutis Grigaliūnas pateikė 64 nuotraukas su
įvairiausiais artefaktais, kuriuos jis aptiko kaip medžiagą 1940-ais metais
sovietinių represinių struktūrų tardomų suimtųjų bylose. Šių eilučių autorius nebuvo informuotas – kokios tai bylos, kokie suimtieji ir kokią rolę
jų istorijose atliko minėtieji daiktai. Prieš akis ratu sukasi vaizdai, apie
juos reikia ką nors parašyti. Uždavinys ir lengvas, ir sunkus vienu metu. Visai
neseniai apžiūrinėjau bizantinių ikonų parodą, mąstydamas, kad kai kuriais
vaizdas pasako kur kas daugiau, o etiketės, tegul ir pateikdamos daug papildomų
žinių, gali net trukdyti. Trukdyti užmegzti tiesioginį suvokėjo kontaktą su
kontempliuojamu objektu.
Koliažinį,
tarytum iš skiaučių sudėlioto teksto principą padiktavo gana eklektiška vaizdinė
medžiaga.
Sapnas (vietoje
preambulės ar įvado, arba prologo). Naktį sapnavau, kad lankausi
nuolatinėje K.Grigaliūno darbo vietoje – buvusiame sovietiniame Saugume.
Pažįstami pasakoja, kad menininkas ten vaikšto kaip į nuolatinę, etatinę
darbovietę. Iš tiesų ir pats matau jį Gedimino prospekte, spėriai
žingsniuojantį į lipdiniais ir orderiniais motyvais nulipintą ir visai
nebaisiai iš išorės atrodantį pastatą. Taigi, sapnavau, kad lankausi šio
statinio viduje. Nedidelėje patalpoje, esančioje pastogėje, primenančioje
fotografo laboratoriją (kažkokios vonelės su cheminiais tirpalais ir panašiai)
K.Grigaliūnas man pasakojo apie savo sumanymą bei jo įgyvendinimo subtilumus.
Buvo vakaras, o gal net ankstyva naktis. Staiga už kartoninės sienos pasigirdo
žingsniai. Normalūs, ritmiški kojų taukšėjimai. Ne, iš tiesų lyg pernelyg
dideli batai buvo velkami žeme. Tad girdėjosi tempimo garsai. K.Grigaliūnas
atidarė duris – o ten nieko. Tik žingsniai pasigirdo jau kitoje vietoje. Jie
buvo garsūs ir visiškai realūs. O studijos šeimininkas man pasakė: „Matai? Ir
taip kiekvieną naktį“. Toks tad buvo sapnas – be didesnio moralo ar košmaro.
Esmė slypi tame, kad mirus ar žuvus žmogui, jo žingsniai
(ir ne tik žingsniai, bet ir balsai, atsidūsėjimai, nusikosėjimai) gali
girdėtis ilgai.
Apie kolekciją. Tad ir
K.Grigaliūno Ypatingajame archyve surinkta medžiaga yra savotiška tų žmonių,
kurių adresu buvo užvestos bylos, žingsnių aidas (kaip patetiškai tai
skambėtų). Tai iš tiesų vadintina ne kuo kitu, o kolekcija. Kuo tikriausiu
rinkiniu (koks jis yra – baudžiamasis, tiriamasis ar emocinis – priklauso nuo
konteksto bei suvokėjo). Kolekcija, rinkinys, kaip pasakytų Susana Sontag, visų
pirma yra to rinkėjo vidaus, jo sielos (jeigu tas kolekcionierius turi tokią)
išklotinė. Na gerai – netgi veidrodis. Bet jeigu tai veidrodis, tai jis labiau
primena išlenktą, iškreiptą veidrodį.
Apie pirminį
kolekcionierių. Kalbėdamas apie kreivą veidrodį, omenyje turiu pirminį
kolekcionerių (nes visame kolekcijos reiškinyje jų, išsirikiavusių grandinėle,
yra ne vienas). Tokiu laikytinas saugumietis. Tardytojas. Individas, kaupęs
materialus (tiesioginis vertinys iš tame darbe vartotos rusų kalbos) , rinkęs
įkalčius, atlikinėjęs nuodugnias ir ne tokias, galbūt visai atsainias kratas,
kartais į jam pavestą darbą žvelgęs be galo rūpestingai, kitais atvejais –
galbūt pakankamai atsainiai (o kam reikia to rūpestingumo? – viso proceso
finalas juk ir taip gana aiškus – 10 metų, dvidešimt penkeri arba „aukščiausia
bausmė“). (Šioje vietoje reikėtų prisiminti istoriją apie Picasso ir Gerniką, ir Paryžiaus studijoje apsilankiusį vokiečių karininką).
Pagrindinis
kolekcionierius. Pagrindiniu kolekcionieriumi turėtų būti tas įtariamasis,
tiksliau – įtariamieji, kurių adresu ir buvo kaupiama dosjė. Paradoksas slypi
tame, kad retas įtariamasis kada nors pagalvojo ateityje tapsiantis
kolekcionieriumi. Tiksliau – ne tapsiantis, o paverstas, atributuotas ar dar
kaip nors panašiai. Juk visa ši kolekcija atsirado kaip tam tikras istorinių
pokyčių padarinys. Kažin ar tas įtariamasis pagalvojo, jog taps net
įtariamuoju, ne tik kolekcionieriumi.
Esminis kolekcionierius. Esminiu
kolekcionieriumi laikytinas pats K.Grigaliūnas. Tai jis, 1) peržiūrėjo medžiagą
(kurios, kaip galima suprasti, yra neišmatuojami klodai), 2) tai jis atliko tam
tikrą selekciją, pateikdamas ribotą tos medžiagos kiekį aprašinėtojui. Galop 3)
rinkdamas, jis galbūt mąstė, kokia medžiaga galėtų tikti vienam ar kitam
aprašinėtojui, kas sudomintų tą, o kas – aną.
Dar vienas
kolekcionierius. Šių eilučių autorius jau net nepretenduoja į jokius
kolekcionierius, nors jo sąmonėje taip pat vyksta tam tikra atranka. Iš
šešiasdešimt keturių pozicijų, visgi negali lygiaverčiai vertinti visų. Į akis
pirmiausia krenta ryškesni artefaktai, didesnės raidės. Kažin ar šis vizualus
veiksnys turėjo reikšmės pirminiame etape, tačiau paskutiniame – be jokios
abejonės, kad taip.
Kolekcijos
struktūra. Visą rinkinį galima išskaidyti į kelias grupes, sąlygotas vaizdinių,
semantinių kiekvieno objekto ypatumų. Bet pjūvių ir skrodimų galima daryti
visomis, pačiomis įvairiausiomis kryptimis.
Antai, vieni egzemplioriai yra rankraštiniai –
dažniausiai tai ir yra tai, kas ir anomis, ir net mūsų dienomis laikoma kuo
tikriausiais įkalčiais. Turbūt tai viena svarbiausių kolekcijos grupių. Kodėl laikoma
įkalčiais? Todėl kad gyvenime atsiranda pavienių kovotojų, taip pat žmonių,
besistengiančių burtis į visokias grupes ir organizacijas, ieškančių Tiesos ir
teisybės ir panašiai. Jie kažką rašo, piešia, kuria, daro. Ir tik nuo
valstybės, to prievartinio organizmo, priklauso, kaip ji į tai reaguos.
Demokratinėje šalyje daug kas suprantama kaip natūrali pilietinių teisių
apraiška, autoritarinėje visuomenėje – pagrindas apkaltinimui. Tokiame
kontekste suprantu kodėl, pavyzdžiui, mano močiutė sunaikino savo gimnazijos
laikų suolo draugės Stasės laiškus iš Sibiro. Arba kodėl šeimoje būdavo
nutylima baldų, kostiumų ir puodų – kuriuos seneliams atitempė laikinai
pasaugoti (ruošdamasis ilgai kelionei pas baltas meškas) kaimynas Povilas, kilmė.
Įkalčiai – tai negrabia gimnazistiška ranka išvedžioti
atsišaukimai, proklomacijos, plakatai. Kuo tikriausias samizdatas, d.i.y –
akivaizdu, kad rezistencinės ir disidentinės veiklos pamatas buvo išlietas jau
1940-aisiais metais. Natūralu, kadangi tegul ir autokratiškoje valstybėje
daugiau nei dešimtmetį gyvenę piliečiai buvo „sugadinti“ įsitikinimo, jog savo
asmeninę poziciją ne tik galima, bet ir būtina reikšti drąsiai ir nesidairant į
šonus. Turbūt klasikinis atsišaukimo pavyzdys būtų tie mėlynu rašalu išvesti
žodžiai: „Atminkite sūnūs/ brangios Lietuvos/
- Tas laisvės nevertas/ kas negina jos“. Arba plakatas „Neužmiršk senovės!..” (sukurtas
aštuntoko V.Juodkojo). Tam, kad niekas nesuabejotų, jog tai yra plakatas, jo
viršutinėje dalyje taip ir parašyta: „Plakatas“.
Šio kūrinio stilistika yra akivaizdžiai įtakota taikomosios Tarpukario grafikos
– kažkas tarp dar vis aktualaus moderno (bent jau plakato mene), itališkojo
fašistinio meno (totalitarinei propagandinei dailei būdingas žiūrėjimo iš
apačios rakursas) ir tautinio stiliaus apraiškų. Ir už visa tai, už kvietimą
nepamiršti praeities, kaltinamasis turbūt prarado gyvybę (geresniu atveju jo
gyvenimas buvo sužalotas iš esmės). Keistu naivumu dvelkia rankraštinis
„Laisvosios Lietuvos“ sąjūdžio (turbūt irgi moksleiviškos pogrindinės organizacijos,
galbūt atstovaujamos vieno ar kelių narių) organas „Laisvoji Lietuva“,
įkainotas nei daug, nei mažai – vienu litu. 1940 metų sausio 26 dieną
(laikraštėlio išleidimo metu) tarybinėje, o ne laisvoje Lietuvoje toks,
socialistinį rublį ignoruojantis finansinis pareiškimas turbūt buvo tapatus
politiniam gestui.
Visame tame yra ir naivaus, dar nesugadinto idealizmo, ir
kartu – vizionieriškai brandaus politinio brandumo. Kaip bevertintume
sovietines represines struktūras, tačiau, jos, besišvaistydamos žiaurumo
kirviu, puikiai žinojo, kokias aukas rinktis, ir ką reikia naikinti – vienus
dėl to kad jie pavojingi čia ir dabar, kitus – kad jie tokiais bus arba gali
būti, kitus – tiesiog pagąsdinimui. Štai vėl, kad ir toks pavyzdys, kuriame
gana negrabiai (ir dėl to išraiškingai – beje, visuomet pagalvoju, kad
lietuviška heraldika, tai yra Vytis, yra gana sudėtinga, ir dėl to reikalauja
didesnių meninių įgūdžių) nupieštas raitelis ant žirgo, o po juo tokia
antraštė: „Garbė tėvams kurie ją/ gynė ir
kas už ateitį kovos“. Autorius tarytum žinojo, lyg pats ruošėsi
eschatologinėms grumtynėms tarp gėrio ir blogio jėgų. Kuo visa tai baigėsi – jo
asmeninio gyvenimo pasekmė...
Atminimai. Atskirą žanrą
rankraštinių objektų grupėje sudaro prisiminimams, atsiminimams priklausantys
egzemplioriai. Dabar tai beveik pamirštas dalykas, tačiau prieš kelis
dešimtmečius, net šių eilučių autoriaus vaikystėje ir paauglystėje atsiminimų
sąsiuviniai buvo vienas populiariausių užklasinės, popamokinės (iš tikrųjų –
pamokinės) veiklos užsiėmimų. Sukuri savo, pildai bendramokslių sąsiuvinius,
rašydamas klišėmis tapusius tekstus („Atminimas
– ne vežimas, pora žodžių ir gana...“), pieši šablonius vaizdus (gėlės,
peizažai etc.) ir tokiu būdu įsikomponuoji adresato atmintyje. Regis, kad
K.Grigaliūno surinktoje kolekcijoje tokių atminimų taip pat esama. Visas
subtilumas slypi tame, kad šie, „politizuoti“ (NKVD tardytojų ir ne tik jų
akimis) at(si)minimai buvo svarbiu įkalčiu. Tai ir rodo visą padėties
absurdiškumą. Štai, kad ir tas, surašytas su klaidomis: „Prisiminkit broleili, sesutės/ ta lietuvišką groži kur mus/ širdis
troško štai kaip/ pažiūriu į ta kalna/ tuojau mano širdis tiliai/ plak lik ka
jausdama/ jau mana krutine jausmu/ truksta kad lasves nėra/ kad mus grazia
lietuva/ taip vargina“.
Prie atminimų-atsiminimų žanro galbūt (bet tik galbūt –
nes tardytojų ir kankintojų intencijos iki galo nėra aiškios) priskirtinos būtų
ir visos tos reklamos. Tiesą sakant, jų buvimo šiame rinkinyje intencijų
niekaip nesupratau. Bet turbūt todėl, kad apie situaciją mąsčiau ne „Gyvulių ūkio“ kategorijomis. Kaip ten
bebūtų, retrospekcinis-asmeninis pobūdis čia neabejotinai yra svarbus. (Lygiai
taip pat sėkmingai senelių namų palėpėje saugoti vokiečių laikų degtukai
rožinėmis galvutėmis, tėvo ypatingai kotiruota „Liesilio“ firmos marinuotų ar
raugintų agurkų „skarbonkė“, skirta angliškam eksportui). Spėju, bet tiktai
spėju, kad ju pirmaisiais sovietinės okupacijos metais rimtu įkalčiu galėjo
tapti su Nepriklausomybe susijęs tabakas ar skalbimo milteliai. Kaip ten bebūtų
– visiškai logiškai atrodo „valdžios koncesijuoto išeivybės ir turistų biuro
‚Susisiekimas‘“ reklaminis lapelis, bet ką ten veikia avižų dribsnių „Sveikata“
etiketė?
Pranašiškai ir ciniškai
(čia kokiame kontekste į tai pasižiūrėsi) skamba reklaminis agitavimas: „Taupyk
juodai dienai“.
Absurdo koliažai. Konstruktyvizmas,
suprematizmas, kubofuturizmas ir kitos avangardinės modernaus meno kryptys
Tarybų Sąjungoje oficialiai nebeegzistavo nuo 4-ojo dešimtmečio pradžios. Visas
situacijos tragikomizmas slypi tame, kad būtent šią, prieš mūsų akis esančią
medžiagą galima laikyti kuo tikriausiais absurdo koliažais. Jų autoriai jokiu
būdu nepripažintų, kad tai atstovauja absurdui (o juk iš tiesų keblu ir keista
įrodinėti, jog absurdas yra absurdiškas) ir (taip pat ar juo labiau), jog tai
yra koliažai. O iš tiesų – tie į bylas įklijuoti popierėliai (manekenų,
reklamuojančių megztas liemenes, atvaizdai, traktorių reklamos, Boleslovo
Namajuškos pasas vieniems metais), neturintys jokio tarpusavio ryšio, ypač
tuomet, kai nesimato tardymo protokolų teikiamos informacijos, regisi kaip kuo
tikriausi tardytojų suklijuoti koliažai.
Arba fotografijos su konfiskuotais ginklais – įvairių
markių ir modelių pistoletai, revolveriai, šaudmenys ir sprogmenys išdėstyti ne
bet kaip, o į simetriškas kompozicijas, kuo tikriausius medžioklės trofėjų
stendus. Juose iškalbingai regisi net balti pagrindai bei fonai – kuo tikriausi
trimakiškų ir lukiškų natiurmortų pirmtakai.
Absurdas. Taip, tai
absurdas. Ir nereikia būti Albertu Camus, kad visa tai suprastume. Žodžiai čia
tik sutrukdytų.
Įkalčiai kaip
meno kūriniai. Žvelgiant į visą šią medžiagą per tuos pan-estetinius
akinus, meniškais pasirodo ir tie dokumentai, kurie turi akivaizdų ryšį su byla
ir su sistemos krumpliaračiais. Panašiai turbūt prakalba ir hebrajiškai
surašyti dalykai – štai, kad ir Javos apelsinų (turbūt) etiketė, greičiausiai
demaskuojanti kaltinamąjį ir atskleidžiantį jo dayvavimą tarptautiniame sionistų
tinkle. Bet ne apie tai. Patys tardytojai iš tiesų parodė nemenkų įgūdžių,
kruopščiai paišydami ir braižydami iš S.S.S.R. į Trečiąjį Reichą tais 1940
metais bandžiusių pasitraukti ir pagautų nelaimėlių sulaikymo schemas.
Skirtingos spalvos, šriftų įvairovė, siurrealistiškais debesėliais pavaizduoti
miškų masyvai, punktyriškai pažymėtos „nusikaltėlių“ judėjimo schemos iš tiesų
kuria „penktosios kolonos“ egzistavimo (iš tiesų – paranojiškos psichozės)
atmosferą, kurią geba pajusti tik tie, pakylantys (bent mentališkai) į orą ir
žvelgiantys į visą situaciją iš paukščio skrydžio.
Juodos Stalino
akys. Juozo Urbšio prisiminimuose aprašoma, kaip jau kalintį paskutinįjį
Nepriklausomos Lietuvos užsienio reikalų ministrą išsikvietė tardytojas ir
paklausė: „Dėl ko jūs esate kaltinamas?“. „Nežinau“, – atsakė šis, „turbūt dėl
to, kad draugo Stalino pypkę pavogiau“. Esą abu pasijuokė ir tardymas vyko
toliau. Neaišku, kokia realumo dozė slypi šioje istorijoje, tačiau visiškai
akivaizdu, kad labiau patyrę sovietiniai gyventojai žinojo, kad juokauti Vado
ir sistemos adresu geriau nereikia. Čia gali papasakoti ir savo brežnevinės
vaikystės epizodą. Vaikų darželyje, auklėtojoms negirdint ir apimtas kažkokio
impuslo (juk ne namuose buvau auklėjamas teisinga tarybine dvasia) pažiūrėjęs į
ant sienos kabantį geriausio visų vaikučių bičiulio – Iljičiaus portretą,
pasakiau: „Šitas plikas kvailys!“. Ir tuomet labai išsigandau. Mano penkiametė
sąmonė instinktyviai pašnabždėjo, kad pažeidžiau kažkokį iki tol neišsiaiškintą
tabu. Drebėjau, kad niekas iš „kolegų“ nepasakytų auklėtojoms. Bendraamžiai, turiu pastebėti, nebuvo skundikai.
Esmė slypi tame, kad bent kelis metus pagyvenęs sistemoje individas jau turėjo tam tikrus saugiklius ir stabdžius, nulemtus žinojimo, ką galima ir ko negalima (kitas reikalas – kad būnant žmogumi, tų idiotiškų ribų galima ir nepajausti ar juo labiau, įvairiose situacijose, jas tiesiog peržengti). Tad būtent tokiu bebaimiškumu – bet ne todėl, kad atlikėjas buvo ypatingai drąsus, gal tiesiog jis nežinojo, kokios rimtos gali būti pasekmės, galima paaiškinti 1939-ųjų metų „Sovietskaja Belorussija“ laikraščio skiautę su juodai uždažytomis Stalino akimis. Tas „dailininkas“ galbūt tik mechaniškai užtušavo tas rauplėto veido akiduobes – be jokio toli siekiančio tikslo. Bet gavo bylą ir nutrauktą, ar geresniu atveju – gerokai sutraukytą gyvenimą.
Esmė slypi tame, kad bent kelis metus pagyvenęs sistemoje individas jau turėjo tam tikrus saugiklius ir stabdžius, nulemtus žinojimo, ką galima ir ko negalima (kitas reikalas – kad būnant žmogumi, tų idiotiškų ribų galima ir nepajausti ar juo labiau, įvairiose situacijose, jas tiesiog peržengti). Tad būtent tokiu bebaimiškumu – bet ne todėl, kad atlikėjas buvo ypatingai drąsus, gal tiesiog jis nežinojo, kokios rimtos gali būti pasekmės, galima paaiškinti 1939-ųjų metų „Sovietskaja Belorussija“ laikraščio skiautę su juodai uždažytomis Stalino akimis. Tas „dailininkas“ galbūt tik mechaniškai užtušavo tas rauplėto veido akiduobes – be jokio toli siekiančio tikslo. Bet gavo bylą ir nutrauktą, ar geresniu atveju – gerokai sutraukytą gyvenimą.
Vietoje epilogo. Epilogu buvo
ir yra istorija. Šiame pasakojime kai kam – 1941-ieji (kad ir birželio 22-oji,
kitiems – kitos, vėlesnės dienos
– dvidešimt trečia, ketvirta...), kai kam – dar kiti metai, dešimtmečiai
ar net šimtmečiai. Nesinori ir didelių patetikų, nes tokia, jeigu ir yra,
egzistuoja kažkur tarp eilučių, tarp tų keistų artefaktų, buvusių žmonių ir jų
gyvenimų liudininkų ir kartu visai ne-liudininkų. Nes tie keisti daiktai kažin
ar gali ką nors liudyti ir teigti ką nors daugiau nei apie save pačius. Bylos
užverčiamos iki kito karto, kada nors vėlgi bus atverčiamos. Ir taip – dar, ir
dar, ir dar. Taip žingsniai girdėsis nuolatos...
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą