2014 m. birželio 1 d., sekmadienis

Joanna Rusinek "Mergina su žiedu", šiek tiek apie istorines aliuzijas ir tiesiog pavasarį

Į šį tapybos kūrinį trukdo žiūrėti maniškis išsilavinimas. Cha! Jeigu turiu tokį...
O visgi. Negaliu į jį žvelgti bent jau pirmuoju lygmeniu a la Erwin Panofsky. O gal net antruoju...
Tai yra – pačioje pradžioje ir iš karto matau ne abstrakčiai formalias spalvines dėmes (gerbiamiems žiūrovams ir skaitovams siūlyčiau atkreipti dėmesį į maloniai „suaustą“ foną, gerai sukosntruotą galvos dėžutę, šiek tiek dailidiškai – tad neypatingai grakščiai, bet tvirtai sukaltą kūną, net pozą – tą pirmyn išmestą koją ir kitą, kaip atramą) ir net ne merginą su gėlele...
O mergina yra ne bet kokia –  plaukus susišukavusi ir gal net susisegusi segtuku į gražų sklastymą, plikomis kojomis, trumpa palaidine ar suknele. Žavi ir miela, ak, miela ir žavi...

Joanna Rusine, Mergina su žiedu, 2014 m., privati kolekcija
Tačiau maniškis šioks bei toks išsilavinimas (o studijavau juk ne bet ką – pačią menų karalienę, tai yra – dailės istoriją) iš karto prikišamai rodo įvairias Lenkijos dailės istorijos analogijas. Tai nėra nuostabu, nes juk ir kalbame apie mūsų laikų  lenkų dailinkę Joanną Rusinek. Tokiu atveju nesvarbu net yra ir tai, jog aptariamą kūrinį ji sukūrė vieno vėlyvo lietingo (kaip dera Lietuvai) pavasario dienomis šalia bendros abiems tautoms Radvilų dubingiškos tėvonijos – konkrečiai – Labanoro šešėlyje tūnančiuose Mindūnuose.
Taigi, Joannos mergina stovi lenkiškai Renesanso ir Baroko (rašau šias dvi sąvokas, remdamasis Pauliaus Garbačiausko rekomendacijomis iš didžiųjų raidžių, nes šis eruditas minėjo, kad negerbia žmonių, vartojančių mažąsias šiems didingiems reiškiniams nusakyti) tapybai būdinga poza. Tokia išdidžiai unarava!
Ir žiūri į mus, žiūrovus, mielą publiką ikonišku en face!
Ir laiko rankoje moteriškos egzistencijos atributą – žiedą. Žinau, kad mąstau absoliučiai seksistiškai arba labai jau patiniškai (jeigu esmės imtumėmės iš esmės ir psichoanalitiniu rakursu žiede įžvelgtume vyrišką dauginimosi organą arba pradėtume tiesiog kalbėti apie moteris kaip apie “silpnąją lytį”, kuriai “tinka tik visokie švelnūs dalykėliai” – o tai ne?). Toje senojoje tapyboje moterys taip pat kažką laiko. Dažniausiai tai būna:
  1.  Žiedas (o taip!);
  2. Maldaknygė;
  3. Nosinaitė.

Štai, kad ir mūsų Joannos mergina ir 1575-ųjų Marcino Koberio Ona Jogailaitė (ŽA sesuo). Viena išsirengusi ir laisva, kita – įvilkta į ilgą drabužį, su sunkiomis insignijomis rankoje ir įtemptu žvilgsniu žiūrinti į amžininkus bei jų palikuonis. Viena – graži, tikras pienas ir kraujas, kita – tik pienas (pikti liežuviai teigė, kad pasibaisėtinai negraži ir prievoliniu būdu vedęs Steponas Batoras jos purtėsi kaip nežinia kas).

Marcin Kober, Anna Regina Poloniae (Ona Jogailaitė karūnaciniu drabužiu), 1575 m., Vavelio kolekcija
Bet liaukimės pliaukšti!

Joannos mergina yra archetipinė pavasario ikonas. Jaunatviška laisvė ir nerūpestingumas žalios žolės ir mėlyno dangaus fone. Ir to užtenka...

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą