2019 m. spalio 3 d., ketvirtadienis

Totalinis blogis. Raimondo Gailiūno tapyba "Arkos" galerijoje


Raimondo Gailiūno tapyba yra bloga. Labai bloga. Totaliai negera. Absoliučiai sugedusi. Kas baisiausia – jos autorius lyg ir nenorėtų, kad ji tokia būtų (ach, tos mūsų žmogiškos pastangos...). Gailiūnas tapo portretus (netgi autoportretus, o juk žinia – kiekvienas iš mūsų matome save geresniais nei esame kitų akimis), peizažus, buitinio-mitologinio žanro kompozicijas, prikimštas (it kokia farširuota lydeka) situacijų, būsenų ir konfliktų. Ir Gailiūnas netgi siekia, kad jo tapyba būtų spalvinga. Ryški, maloni spalva yra kiekvieno miesčioniško paveikslo pirkimo, prabangaus rėminimosi ir kabinimosi virš sofutės sąlyga. Taigi, Raimondas ant paletės teptuku makaluoja visokias raudonas, mėlynas, žalsvas ir žalias – visos tos pastangos (pažiūrėkite filmuotą medžiagą, kaip fiziškai dirba tapytojas prie į sieną atremtų paveikslų!) – vien tik dėl to, jog tapyba būtų maloni, graži ir tenkinanti (kažkodėl net įsivaizduoju žiūrovą, patiriantį kuo tikriausią orgazmą nuo R. Gailiūno tapybos...). Bet taip nėra. Jokių orgazmų ir malonumų. Nes Raimondo Gailiūno tapyba yra labai bloga. Bjauri iki koktumo. Šlykšti kaip senas susmirdęs skuduras. Verčianti vemti. Fuuu... Juk pažiūrėkime – R. Gailiūnas tapo nemalonius žmones. Net savo autoportretuose jis regisi ne itin kokiu. Gyvūnai jo paveiksluose yra tikri gyvuliai. Ne mastifai, o zombiai. Žmonės čia taip pat labai šlykštūs. Ne homo sapiens, o blogieji demonai (bet gal visa Gailiūno karta – tie tapytojai-neoekspresionistai yra apsėsti?). Ypač blogai veikia tos negerumą spinduliuojančios akys. Jos verčia krūpčioti, žagsėti, kosėti ir čiaudėti. Jos verčia jausti negerai. Labai negerai. Blogai. 

Raimondas Gailiūnas Šalutinės gatvės pasakojimas 2019 m.
 Ir kodėl taip yra? Todėl, kad Raimondo Gailiūno tapyba egzistuoja veidrodžio principu. Tuose bloguose, tuose šlykščiuose iki koktumo vaizduose mes matome savo atspindžius. Gailiūnas tapo ne save ar savo mastifą. Gailiūnas tapo mus – mane, Tave, jus, jį, ją ir kitus. Ir nereikia puoselėti iliuzijų. R. Gailiūno tapyba yra bloga, nes blogi, šlykštūs ir bjaurūs esame mes... Paguodžiančiai galima tik tarti, jog kaip šviesa neegzistuoja be tamsos ir šešėlio, taip ir mūsų gerumas negali būti be totalinio blogio, slypinčio mumyse. Ir geriau tegul jis lieka paveiksluose...

Raimondas Gailiūnas Ramūs ir supratingi 2012 m.
 Apie veidus
Gailiūno nutapyti veidai primena pripūstus balionus, išpūstas gumines pirštines ar vandens pripiltus prezervatyvus. Dailininkas juos manko, minko ir kitaip formuoja. Toji deformacija ir sukuria bjaurastį, nerimą, nusivylimą. Tai veikia. Nes per spalvą yra jaučiamas fizinis slėgis.
Apie literatūrą
Ir pačią parodos koncepciją. Galiūno tapyba yra stipri ir galinga. Plius – literatūriška. Tad man nepatiko tas „literatūrinis“ parodos kolekcijos apipavidalinimas. Nebūčiau spaudęs jo tapybinių pavidalų į tokią reglamentuotą ir literatūriškai apipavidalintą komodą su stalčiais – t. y. man tas skaidymas temomis atskirose salėse pasirodė dirbtinis. Labiau būčiau gilinęsis į jo plastiką, į jautrų dažo sukibimą su drobe.
Apie trečio aukšto sindromą
„Arkos“ galerija pasižymi sudėtinga erdve. Tą pripažįsta ne vienas menininkas. O ne vienas šios institucijos lankytojas žino, kad „Arkoje“ lankantis parodoje, galima patirti nelemtąjį „trečiojo aukšto sindromą“. Tiesiog einant tais labirintais, kylant vis aukštyn ir aukštyn, patiriamas emocinis, psichologinis, fizinis ir kūniškas nuovargis. (Beje, panašiai veikia ir antrasis mano darbinio "Titaniko" aukštas, kuriame tie 500 kvadratinių metrų ir langų, kolonų bei nišų gausa suveikia žudikiškai parodinės kolekcijos atžvilgiu) Na, tiesiog ir Raimondo Gailiūno atveju manyčiau, kad jo būtų pakakę ir dvejose pirmose salėse – smogė stipriai. Ir to užteko.


Komentarų nėra:

Rašyti komentarą