Kažkada teko skaityti Stefano
Zweigo knygelę „Erazmo Roterdamiečio triumfas ir tragedija“ (
Triumph und Tragik des Erasmus von Rotterdam).
Pamenu, kad didžiausią įspūdį ir nuostabą kėlė ne komplikuota siužeto pynė ir
ne ryškiaspalvis protagonistas, o pats pavadinimas. Skaitydamas ir sklaidydamas
vis mąsčiau – „o kur čia tas triumfas ir kur toji tragedija? Tiesą sakant,
labai nesunkiai supratau, ką didysis austrų rašytojas norėjo pasakyti tokiu
idėjos formulavimu (na, didieji žmonės laikais, kurie jų nelabai suprato ir
taip toliau, ir panašiai...), tačiau vis pamąstydavau, kad tos pavadinimo
formulavimas yra pernelyg drastiškas tokiai kukliai ir giliai asmenybei kaip
minėtasis Deziderijus.
|
Auris Radzevičius atneša kūrinį |
|
Parodos atidarymas. Autorius (kairėje) fotografuoja, Evaldas Jansas (dešinėje) - klauso |
Aurio atveju taip tikrai nėra.
Radzevičius nėra Roterdamietis, tad jis nepatiria nei jokių triumfų, nei tuo
labiau – tragedijų. Nors insinuacijas galima fomuluoti. Iš tiesų – Auris yra
patosiškas menininkas. Tai toks yra jo kūrybinė strategija, kad žvelgdamas į ją
nepasijunti prėsku ir pats. Žiūrovas Aurio tapybinių objektų (nekalbu čia apie
poezijas ar scenografijas, nes nenoriu kapstytis taip giliai ir taip toli)
pajunta tai, ką sengraikiai kadaise vadino κάθαρσις). Prisipažinsiu (nes
patyriau tai), jog tai nėra malonus pojūtis. Fiziškai ir fiziologiškai pradeda
krėsti drebulys (ir ne tik dėl to, jog eksponavimosi erdvė – VDA „Krematoriumas“
yra šalta kaip nabašninko subinė), burna perdžiūsta (profilaktiškai suvartotas
konjakas taip pat neturi nieko bendro su aptariamuoju atveju). O kur dar
visokie psichologiniai reikalai, dvasiniai dalykai
! Ir viskas yra dėl to, jog Aurio darbai
lyg kokio boksininko kumštis duoda žiūrovui tiesiai į nosį (tartum teigdami: „Imkite
mus ir žiūrėkite, o žiūrėdami tatai supraskite“). Jie atveria angas ir ertmes į
tą tikrąją realybę ir mes suprantame, jog šiame pasaulyje ne viskas yra tik
pabarstukai, fejerverkai ir saldžios šypsenėlės. Gyvenimas yra rimčiau. Būtent
tai pajutę ir išgyvena katarsinio triumfo būseną. Savotišką euforiją – lyg
naujieji adeptai, perpratę kažkokias egzistencines pagirias.
|
Subjektyvus tapybos objektas nr. 1 |
|
Subjektyvus tapybos objektas nr. 2 |
|
Du subjektyvūs tapybos objektai |
O paskui savaime ateina pagirios,
gripas ir kitokios tragedijos. Tai yra suvokimas, jog realybės realumas yra
sunkiai pakeliamas. Tam reikia jėgų ir pastangų. Turint ir šio, bei kitko,
tiesiog reikia paimti arklą arba lyrą ir eiti realybės keliu. Tikrieji
realistai kuria meną. Kurdami meną jie vėl ir vėl išgyvena savo triumfus bei
asmenines tragedijas. Tokia yra ir Aurio kūryba. Esanti ir egzistuojanti kažkur
už cirko. Cirkas juk ir yra triumfas, o dykvietė – tragedija, ar ne kitaip?
"Erškėčio krūmas kažkur" - Aurio Radzevičiaus opusą skaito Auris Radzevičius. VDA "Krematoriumas" -
dykvietė visada pilna pažado kad ji taps žydinčiu sodu
AtsakytiPanaikinti